گروه شهری- محمد باریکانی: پدیده وارونگی هوا در فصل پاییز و افزایش میزان آلایندگی در پاییز و همچنین بررسی عوامل آلودگی هوای تهران موضوع همایشی بود که صبح دیروز بدون حضور نمایندگان سازمان محیط‌زیست در محل سازمان هواشناسی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار همشهری مرتضی تمدن استاندار تهران نیز که در همایش علمی هواشناسی و آلودگی هوا حضور یافته بود در سخنانی گفت که روزهای بسیار غم‌انگیز تهران در سال گذشته به‌دلیل شرایط بسیار بد وضعیت هوا در موضوع آلودگی‌ها را از یاد نخواهد برد. استاندار تهران اعلام کرد: شهر تهران همچنان در معرض آلودگی هوا قرار دارد.

مرتضی تمدن با اشاره به حرکت به سوی تنفس هوای پاک در شهر تهران پس از مدت‌ها و به‌دلیل بارندگی‌های اخیر افزود: پدیده خشکسالی به‌صورت وسیع و البته فرامنطقه‌ای که در نوار پیرامونی کشور، شمال آفریقا، عربستان و عراق ایجاد شده بود وضعیت آلودگی هوا در تهران را تشدید کرد و ریزگردها تأثیر خود را در هوای تهران برجای گذاشت.

وی از ابلاغ بازنگری طرح جامع آلودگی هوا به سازمان‌ها و نهادهای دولتی در کشور خبر داد و گفت: طرح بازنگری شده در 11 محور به توضیح وظایف سازمان‌ها و نهادهای دخیل در کاهش آلودگی هوای تهران پرداخته تا آنها نیز تکلیف خود را در کاهش آلودگی هوای شهر بدانند. مرتضی تمدن همچنین رعایت استانداردها در تولید خودرو و سوخت استاندارد به همراه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از بندهای دیگر طرح جامع بازنگری‌شده کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: دولت مبلغ 5هزارمیلیارد و یکصد میلیون تومان در سال 90 برای اجرای برخی بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا اختصاص داد.

استاندار تهران با تأکید بر اینکه احساس مسئولیت در قبال سلامت شهروندان وظیفه همه دستگاه‌ها ست گفت: همزمان با اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا موضوع خروج برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها به خارج از تهران نیز مطرح و در برخی موارد انجام شد. وی افزود: در برخی موارد حتی ناچار شدیم برای خروج برخی صنایع آلاینده از تهران به برخورد قانونی ناچار شویم و حتی برخی واحدهای آلاینده نیز تعطیل شدند.

خودمان مقصریم

پرویز رضازاده مشاور رئیس سازمان هواشناسی در اداره پیش‌بینی و امور استان‌های سازمان هواشناسی کشور نیز در این همایش با تأکید براین موضوع که آسمان تهران دیگر توان پالایش میزان آلایندگی‌ها را ندارد، گفت: مقصر اصلی تخریب هوای تهران پدیده وارونگی نیست بلکه استفاده بیش از حد از خودروهای غیراستاندارد و صنایع آلاینده موجود در پایتخت عامل اصلی تخریب و آلودگی هوای شهر تهران است.

وی با ارائه نقشه‌های پیش‌بینی وضعیت هوای تهران و سامانه‌های کم فشار و پرفشار در آذرماه گذشته که با پدیده وارونگی هوا در فصل پاییز نیز همراه شده بود خواستار توجه جدی به موضوع آلودگی هوای تهران در فصل‌های دیگر سال شد. رضازاده همچنین از پیشگیری به‌عنوان یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوای تهران یاد کرد.

سهل انگاری می‌شود

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران نیز که از دعوت‌شدگان به این همایش بود با اشاره به بازنگری طرح جامع آلودگی هوا که اصل آن 10سال پیش به تصویب هیأت دولت رسیده بود، گفت: برنامه‌های کاهش آلودگی هوا باید پیش از ابلاغ و اجرا مورد ارزیابی قرار بگیرند و تنها، نگاه به برنامه و تجربه دیگر کشورها نباید مبنای کلی اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا باشد.

رشیدی تأکید کرد: درصورتی که خواستار اجرای استانداردهای هوای پاک در تهران باشیم باید وضعیت کنونی آلاینده‌های موجود در هوای شهر را به یک چهارم شرایط کنونی تقلیل بدهیم. به گفته رشیدی درصورتی که برنامه‌های کاهش آلودگی هوای تهران بدون ارزیابی اجرا شوند چشم‌انداز موفقیت برنامه بازنگری‌شده نیز با ابهام روبه‌رو می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به شیوه جمع‌آوری برنامه‌های کاهش آلودگی هوا از دستگاه‌های دخیل در کاهش آلودگی هوای شهر تهران به‌منظور بازنگری در طرح جامع از سوی سازمان محیط‌زیست گفت: باید دید اجرای طرح بازنگری شده تا چه اندازه در کاهش آلودگی هوای شهر تهران موفق خواهد بود. رشیدی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در کشورهای دیگر آماری از موفقیت اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا وجود دارد؟ گفت: کشورهایی که دارای برنامه‌های موفق در کاهش آلودگی هوا هستند دارای برنامه‌های ارزیابی‌شده پیش از اجرای طرح‌های جامع کاهش آلودگی هوا هستند.

وی افزود: اجرای طرح‌های زیست‌محیطی نیازمند هزینه زیاد است چون در برخی از آنها کارخانه‌ها ‌باید خطوط تولید خود را تغییر بدهند ولی هزینه این طرح‌ها کمتر از آن‌چیزی است که دولت‌ها برای درمان بیماری‌ها و خسارات ناشی از آلودگی هوا متحمل می‌شوند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین به افزایش میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا به‌دلیل استفاده از سوخت و تولید خودروهای غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: آزبست که اکنون به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌آید تا پیش از آنکه از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا اندازه‌گیری شود از سوی هیچ نهادی مورد توجه نبود و به‌نظر می‌رسد اکنون نیز اهمال و سهل‌انگاری‌هایی وجود دارد.

کد خبر 151698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز