همشهری آنلاین: مونوکسید کربن که همیشه از آن به بدی یاد شده و از ویژگی‌های خطرناک و سمی برای سلامت سیستم عصبی انسان برخوردار است، اخیرا نقش مثبتی از خود به معرض تماشا گذاشته است.

co gas

یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد میزان کمی از این گاز سمی می‌تواند به کنار آمدن افراد با تنش‌های محیط‌های شهری مانند آلودگی‌های صوتی و شلوغی کمک کند.

به گزارش ایسنا، محققان در آزمایشی 30 فرد سالم بین 20 تا 40 سال را برای دو روز در محیط شهری تحت نظر گرفتند. داوطلبان در این آزمایش با خودروی شخصی یا عمومی و یا بدون خودرو به خیابان‌های شلوغ، رستوران‌ها، بازار و مغازه‌ها رفتند.

پژوهشگران در این آزمایش چهار منبع تنش‌زای محیطی از جمله دما، آلودگی صوتی، سطوح مونوکسیدکربن و فشار جمعیت را تحت نظر گرفتند.

داوطلبان به گزارش در مود میزان تنش‌زا بودن تجربه خود پرداخته و این نتایج با داده‌های به دست آمده از حسگرهایی که ضربان قلب و سطوح آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌کردند، تطبیق داده شد.

آلودگی صوتی در این آزمایش یکی از دلایل اصلی و قابل توجه تنش معرفی شد.

عجیب‌ترین نتیجه این مطالعه، میزان مونوکسیدکربن استنشاق شده توسط این داوطلبان در طول آزمایش بود که این میزان نه تنها از اندازه پیش‌بینی‌شده دانشمندان پایین‌تر و حدود 15 بخش در میلیون در هر نیم ساعت بوده، بلکه حضور این گاز بر روی شرکت‌کنندگان تاثیر مخدر داشته و با استرس ناشی از سر و صدا و تراکم جمعیت مقابله می‌کرد.

طبق این نتایج، ‌زندگی در یک شهر بزرگ ممکن است به آن میزان که دانشمندان انتظار داشته‌اند، تاثیر منفی بر سلامت فرد نداشته باشد.

سطح مونوکسید کربن در شهرها با به کارگیری مبدل‌های کاتالیزوری در خودروها که تمام گاز را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند، بسیار کاهش یافته است. اگرچه این ماده هنوز به عنوان یکی از رایج‌ترین سموم کشنده در جهان شناخته می‌شود.

 

کد خبر 150908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز