دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گذر زمان، آلودگی هوا، آسیب‌های خورشید، لطافت و درخشندگی پوست را به تاراج می‌برند و خال‌ها و لکه‌های رنگی به ارمغان می‌آورند.

آشنایی با 7 میوه و سبزی مفید برای پوست

برای مقابله با این آسیب‌ها و صاف و مرطوب نگه داشتن پوست، میوه‌ها بهترین گزینه محسوب می‌شوند. هر نوع پوست، نیازهای مخصوص به خود را دارد و میوه و سبزی‌جات اگر درست انتخاب و مصرف شوند می‌توانند به این نیازها پاسخ دهند.

انگور

در طب سنتی هند به انگور «خون گیاهی» یا «مروارید حیات» گفته می‌شود و هزاران سال است که از آن برای درست کردن مواد آرایشی - زیبایی و فیتوتراپی یا همان درمان بیماری‌ها با داروهای گیاهی استفاده می‌شود.

خواص زیبایی انگور: انگور سرشار از ویتامین‌ها، اسیدهای میوه و آنتی اکسیدان‌ها بوده و قابض فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این میوه‌ی خوشمزه، همه‌ی پوست‌ها را تقویت، مرطوب و روشن می‌سازد.

انگور در خدمت سلامتی: انگور با توکسین‌ها مبارزه می‌کند و باعث پاک‌سازی عمقی بدن می‌شود. انگور دارای خواص ضدخستگی است و باعث تقویت قوای جسمی و فکری می‌شود. این «مروارید حیات» روح را از افکار تکراری و مزاحم خلاص می‌کند و بهترین میوه برای حفظ و تقویت و نشاط و شادابی بدن محسوب می‌شود.

توصیه می‌کنیم پوست‌تان هر نوعی که باشد از خوردن انگور غافل نشوید.

میوه‌های قرمز رنگ: رنگدانه‌های جوانی

در فصل تابستان، توت فرنگی، انگور فرنگی، شاه‌توت و تمشک، زینت و شادابی را به باغ‌ها و پوست‌مان هدیه می‌دهند.

این میوه‌ها اثرات گذر عمر را به تعویق می‌اندازند. پس تا می‌توانید از این میوه‌ها بخورید.

خواص زیبایی میوه‌های قرمز رنگ: میوه‌های قرمز خواص‌شان را مدیون رنگ‌شان هستند. در واقع آنتوسیانین‌های موجود در آن‌ها (پیگمان‌های طبیعی گیاهی آن‌ها) به احیای سلول‌ها و ترمیم برخی آسیب‌های پوستی کمک می‌کنند. علاوه بر این بتاکاروتن آن‌ها از پوست حفاظت کرده و باعث می‌شوند پوست بهتر نفس بکشد.

میوه‌های قرمز در خدمت سلامت: میوه‌های قرمز و به ویژه شاه توت، انگور فرنگی و تمشک با خواص تصفیه کنندگی که دارند کیفیت خون را بهتر می‌کنند و بازسازی بافت‌ها را تسهیل می‌بخشند. همچنین زمانی که دچار گرمازدگی شده باشید این میوه‌ها معجزه می‌کنند.

با هر نوع پوستی که دارید، می‌توانید از خواص زیبایی این میوه‌های خوشمزه بهره‌مند شوید.

هویج: خواص جاودانی

هویج یکی از سبزی‌جات ضد پیری فوق‌العاده محسوب می‌شود و به تقویت کننده‌ی چشم معروف است.

خواص زیبایی هویج: هویج سرشار از ویتامین‌ها و به خصوص ویتامین A است. هویج ضدالتهاب و احیا کننده‌ی قابلی است که نه تنها چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد بلکه با عفونت‌های پوستی نیز مقابله می‌کند.

هویج در خدمت سلامت: در فیتوتراپی نیز هویج به خاطر داشتن خواص زه‌کشی بافت‌ها، معروف است. این نارنجی خوش‌رنگ و مفید «ضد سم» واقعی محسوب می‌شود و در خون و طحال وارد عمل شده و سموم بدن را خنثی می‌کند.

همه‌ی انواع پوست‌ها می‌توانند از خواص زیبایی هویج بهره‌مند شوند.

پرتقال: لیفتینگ ویتامینه

این میوه‌ی پرطرفدار در تابستان نیز همانند زمستان باعث ایجاد آرامش می‌شود زیرا دارای خواص بی‌شماری است.

خواص زیبایی پرتقال: پرتقال همانند لیموترش سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. پرتقال هر چه شیرین‌تر باشد خواص قابضی بیشتری دارد و می‌تواند پیری سلول‌ها را به تأخیر بیندازد و از پیدایش چین و چروک جلوگیری کند. این میوه‌ی خوش طعم همچنین باعث رطوبت پوست شده و از خشکی آن در مقابل نور خورشید جلوگیری می‌کند.

پرتقال در خدمت سلامت: پرتقال سیستم دفاعی طبیعی بدن را تقویت می‌کند و از آن (و همچنین پوست) در مقابل آسیب‌های خارجی حفاظت می‌کند. پرتقال مقوی‌تر از لیموترش است و در صورتی که بدن با استرس، خستگی یا فشارهای کاری درگیر شده باشد باعث آرامش و تسکین بافت‌های آسیب دیده می‌شود. در نهایت باید بگوییم که پرتقال در مبارزه با میگرن و کوفتگی بسیار موثر عمل می‌کند.

همه‌ نوع پوستی، حتی پوست‌های حساس نیز می‌توانند از خواص زیبایی پرتقال بهره‌مند شود.

گوجه‌فرنگی: پاک‌سازی پوست

خوشبختانه امروزه گوجه‌فرنگی در طول سال در بازار موجود است و می‌توان به راحتی از خواص آن بهره‌مند شد. گوجه‌فرنگی این قابلیت را دارد که مشکلات پوستی را چه درونی و چه سطحی رفع کند.

خواص زیبایی گوجه فرنگی:

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و در عین حال که پوست را پاک‌سازی می‌کند، ضدعفونی کننده و روشن کننده نیز محسوب می‌شود. گوجه‌فرنگی باعث رفع جوش‌های سر سیاه می‌شود و لایه‌ی سطحی پوست را پاک‌سازی می‌کند. از این گذشته گوجه‌فرنگی ضدالتهاب است و برای درمان زخم‌های پوستی و سوختگی‌های سطحی موثر عمل می‌کند.

گوجه‌فرنگی ضدالتهاب و احیا کننده‌ی قابلی است که نه تنها چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد بلکه با عفونت‌های پوستی نیز مقابله می‌کند.

احتیاط: گوجه فرنگی یکی از اسیدی‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود که میزان اسید آن حتی از لیموترش نیز بیشتر است. بنابراین استفاده‌ی خارجی از گوجه‌فرنگی به عنوان ماسک برای افرادی که پوست حساسی دارند توصیه نمی‌شود. از نظر تغذیه نیز توصیه می‌شود افرادی که معده‌ی حساسی دارند در مصرف گوجه‌فرنگی احتیاط کنند. توجه داشته باشید که هیچ‌وقت تخم‌های گوجه‌فرنگی را دور نریزید زیرا این تخم‌های ریز، اسیدیته‌ی گوجه فرنگی را کاهش و هضم آن‌را راحت‌تر می‌کنند.

استفاده‌ی زیبایی از گوجه‌فرنگی برای پوست‌های چرب و میکس مناسب است.

خیار: مرطوب کننده‌ی پوست

شاید خیلی نیاز به توضیح نداشته باشد که خیار خواص مرطوب کنندگی و پاک‌سازی دارد.

خواص زیبایی خیار: خیار حاوی 95 درصد آب است و زمانی که به عنوان ماسک استفاده می‌شود به راحتی لایه سطحی پوست را مرطوب می‌کند. خیار توکسین‌های پوست را دفع کرده و پوست را صاف و شاداب می‌کند.

خیار در خدمت سلامت: یونانی‌های باستان معتقد بودند که خیار خواص آرامش بخشی دارد و آن‌را برای کاهش میل جنسی خیلی زیاد توصیه می‌کردند. امروزه از خیار به خاطر دارا بودن ویتامین B6 و خواص آرام بخشی در برخی معالجات ضد استرس استفاده می‌کنند.

همه‌ی انواع پوست‌ها می‌توانند از خیار برای داشتن پوستی زیبا استفاده کنند.

گریپ‌فروت: دفع سموم

از 4000 سال پیش، از گریپ‌فروت به دلیل خواص درمانی‌اش استفاده می‌شود. گریپ‌فروت مؤثرترین میوه برای دفع سموم است و همچنین یکی از بهترین میوه‌ها برای پاک‌سازی پوست محسوب می‌شود.

خواص زیبایی گریپ‌فروت: گریپ‌فروت ضدعفونی کننده، قابض و تقویت کننده است. این میوه‌ی پُرخاصیت، همه‌ی نوع پوستی را تقویت و بازسازی می‌کند و پوست‌های چرب را تمیز و پاک‌سازی می‌کند. همچنین از این میوه برای تقویت و شادابی پوست سر استفاده می‌شود.

گریپ‌فروت در خدمت سلامت: گریپ‌فروت مدر است و از این رو توکسین‌ها یا همان سموم بدن را دفع می‌کند و احتباس آب را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی پرطرفدار جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث لاغری و همچنین سلامت کلیه‌ها می‌شود. از این گذشته گریپ‌فروت درمان طبیعی افسردگی به شمار می‌رود.

افرادی که پوست‌های چرب و میکس دارند می‌توانند با خیال راحت از خواص زیبایی گریپ‌فروت استفاده کنند.

کد خبر 144789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز