پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که زالزالک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی محسوب شده و می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی مقوی عمل کرده و در تنظیم وزن، گلوکز خون و التهاب نقش داشته باشد.

haws

محققان آمریکایی طی بررسی‌هایی که روی زالزالک انجام دادند، دریافتند این میوه به خاطر داشتن مقادیر بالایی از مواد آنتوسیانین، بسیار مفید است و در رنگ های مختلف این میوه آنتوسیانین های زیاد و متفاوتی یافت می‌شود که دانه‌های زالزالک را از فشار اکسایشی نور خورشید حفظ می‌کنند.

خوردن زالزالک بدن ما را از موقعیت‌های زیان‌آور مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی و رادیکال‌های آزاد حفظ می کند.

به عبارتی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زالزالک در درمان برخی بیماری‌ها، از سرطان گرفته تا چاقی، اثر مثبت می‌گذارد و این تاثیر به دلیل خواص ضد‌التهابی ماده آنتوسیانین موجود در آن است، به طوری که ثابت شده بسیاری از بیماری‌ها به دلیل التهاب‌های کنترل نشده‌ای است که دامن‌گیر ما می‌شود. مواد موجود در زالزالک قند خون و عملکرد انسولین خون را بهبود می‌بخشد.[نکته بهداشتی روز: اندازه‌گیری قند خون]

به گزارش ایسکانیوز به نقل از Sience Daily، محققان در زمینه تاثیر زالزالک و خواص آن، تحقیقات خود را روی موش‌هایی انجام دادند که از پیش مبتلا به دیابت بودند.

آن‌ها ابتدا به 18 موش نر، حدود 6 ماه غذای سرشار از قند میوه دادند سپس آن‌ها را دو گروه کردند؛ به یک گروه آب خالص و به گروه دوم مخلوط آب و عصاره زالزالک دادند و این کار را تا 6 ماه ادامه دادند و وزن و چربی بدن، قند خون و شاخص‌های مولکولی التهابی آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

در انتها محققان به این نتیجه رسیدند موش‌هایی که مخلوط آب و عصاره زالزالک مصرف کرده بودند، نسبت به گروه دیگر، از کاهش وزن بیشتر، چربی کم‌تر ، قند خون و تری‌گلیسیرید پلاسمای پایین‌تر و چربی LDL کم‌تری برخوردار بودند.


این تغییرات در انسان‌ها باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود و مشکلات التهابی را کاهش می دهد.[استرس، مهم‌ترین علت بیماری‌های قلبی و عروقی ]

کد خبر 113130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز