پنجشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد شروع یا پایان زندگی مشترک زوجین ممکن است بر وزن آنها اثر بگذارید و این اثر بسته جنسیت فرد متفاوت است.

weight

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران دریافتند که زنان با احتمال بیشتری پس از ازدواج و مردان با احتمال بیشتری پس از طلاق ممکن است وزن اضافه کنند.

دیمیتری تومین، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه دولتی اوهایو، سرپرست این پژوهش، گفت "هنگام مواجهه شما با این انواع تغییرات بزرگ در زندگی، وزن شما ممکن است افزایش یابد."

این بررسی نشان داد که احتمال افزایش وزن پس از ازدواج یا پس از طلاق پس از 30 سالگی به بالاترین میزان خود می‌رسد.

به گفته تومین، در اغلب افراد تغییرات وزن پس از ازدواج یا طلاق آنقدر نیست که اثر قابل توجهی بر سلامت آنها بگذارد. اما در درصد کمی از افراد این اضافه وزن ممکن است برای سلامت خطرناک باشد.

بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند افراد به طور کلی پس از ازدواج مقدار اندکی وزن اضافه وزن می‌کنند، و مقدار اندکی پس از طلاق اندکی وزن می‌کنند. اما این بررسی‌ها میانگین تغییر وزن در مجموع گروه‌های افراد را اندازه گرفته بودند.

سوال این پژوهشگران این بود آیا پس از ازدواج یا طلاق تغییر وزن شدیدی در برخی افراد رخ می دهد یا نه؟

این پژوهشگران پاسخ‌های به دست آمده از سوالات انجام شده از 10000 مرد و زن در آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، و وزن و وضعیت ازدواجی آنها را بین سال‌های 1986 تا 2008 مورد پیگیری قرار دادند. مشارکت‌کنندگان در این بررسی در شروع تحقیق در سنین میان 22 و 29 و در پایان تحقیق در سنین میان 43 تا 51 قرار داشتند.

پژوهشگران میزان وزن اضافه شده یا کاسته شده را در طول دو سال پس از ازدواج یا طلاق اندازه گرفتند. آنها اضافه وزن سه تا 9 کیلوگرم (برای فردی با قد 180 سانتی‌متر) را اندک و اضافه وزن بیش از 9 کیلوگرم را عمده تعریف کردند. کاهش وزن عمده نیز به صورت وزن کم کردن بیش از سه کیلوگرم تعریف شده بود.

اغلب افراد مورد بررسی در دو سال اول پس از ازدواج یا طلاق نوسان وزنی قابل توجهی پیدا نکرده بودند. اما حدود 10 تا 15 درصد آنها پس از ازدواج اضافه وزن زیاد و 10 درصد آنها پس از طلاق کاهش وزن زیاد پیدا کرده بودند.

زنانی که ازدواج کرده بودند در طول دوره دو ساله پس از ازدواج نسبت به زنانی که ازدواج نکرده بودند، با احتمال 46 درصد بیشتر ممکن بود اضافه وزن قابل توجه پیدا کنند.

این بررسی نشان داد که مردان پس از ازدواج در معرض افزایش خطر افزایش وزن به مقدار زیاد نیستند.

اما مردانی که طلاق گرفته بودند نسبت به مردانی که در همان زمان متاهل باقی مانده بودند، با احتمال 63 درصد بیشتر ممکن بود پس از طلاق افزایش وزن زیاد پیدا کنند.

به گفته پژوهشگران این احتمال افزایش وزن برای مردان و زنانی که پس از 30 سالگی ازدواج کرده بودند یا طلاق گرفته بودند، بیشتر بود، و در افراد سالمندتر این خطر حتی بیشتر بود.

کد خبر 143997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز