سمیه شرافتی: می‌گویند اختلالات جنسی از جمله مشکلاتی هستند که مردم حتما باید از آن حرف بزنند، مسئولان هم برای آن سیاستگذاری کنند و آموزش‌های لازم در مورد این مشکلات هم به جوانان داده شود...

جوانان

ولی از آنجا که این مشکلات بخش تاریک اکثر زندگی‌های زناشویی است، پس نه مردم از آن حرف می‌زنند نه مسئولان برنامه‌ریزی و سیاستگذاری می‌کنند و نه آموزشی در این باره به جوانان داده می‌شود برای همین است که وقتی اعلام می‌شود ۱۰درصد مردان دچار ناتوانی جنسی‌اند و ۴۰درصد زنان در زندگی زناشویی از اختلالات جنسی رنج می‌برند به این معنی است که درد مرموزی در خانواده‌ها وجود دارد. این درد گاهی آنقدر می‌ماند تا بالاخره از جای دیگری بیرون می‌زند و تازه آن موقع هم خودش را به شکل افسردگی، اضطراب و هزار و یک درد جسمی و روانی دیگر نشان می‌دهد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که مشکلات زناشویی به‌علت عمده طلاق‌ها در کشور منجر شده‌اند به‌طوری که چند روز پیش مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور نبود مهارت‌های زندگی سالم زناشویی، مصرف روانگردان‌ها و افزایش طلاق را چالش‌های خانواده‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: 60درصد طلاق‌ها در ایران به‌علت مشکلات جنسی است.

دکتر مهدی صابری اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باعث تضعیف خانواده می‌شود مسئله جدایی زوجین است و در حال حاضر طلاق در ایران بر این اساس رو به افزایش است و این معضل یعنی طلاق توافقی در حال حاضر با یک بحران در کشور روبه‌روست.
مدیر بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه نبود مهارت زناشویی در کشور بیداد می‌کند، گفت:‌ در حال حاضر برای حل این مشکل بزرگ اجتماعی هیچ سازمانی در کشور مسئول نیست.این در حالی است که نسرین تهرانی، مدیر مرکز سلامت خانواده معتقد است: اگر کسی بخواهد شطرنج بازی کند باید قاعده آن را بداند تا بتواند از صفحه شطرنج و مهره‌های آن به درستی استفاده کند.

اگر کسی قواعد زندگی متاهلی را نداند قطعاً با شکست مواجه خواهد شد.وی تصریح می‌کند: متأسفانه مسائل جنسی در کشور به نوعی تابو بوده و هست لذا باید ادبیاتی را تدوین و ایجاد کنیم که با توجه به عقاید مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه و با لحاظ کردن همه نیازهای خانواده بتواند ضمن آنکه تمام این فاکتورها را لحاظ کند جوابگوی نیازهای زوجین هم باشد.اما دکتر محمد‌علی شهرکی، روانپزشک و مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با اعتیاد آفتاب در این رابطه می‌گوید: مسائل جنسی و طرح درست آنها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای قوام و موفقیت در روابط زناشویی است.

وی با اشاره به اینکه این مسائل متأسفانه به‌دلیل شرم و حیا و تابو بودنشان در جامعه از نسل قبل به نسل جدید منتقل نمی‌شود، می‌افزاید: اطلاعاتی از این دست هم به‌طور کلی در سطح جامعه به‌دلیل عدم‌آموزش کم است و هم انتقال این مسائل به‌درستی صورت نمی‌گیرد و آن هم به‌علت موانع اجتماعی.

دکتر شهرکی در ادامه خاطرنشان می‌کند: مطمئنا آمار طلاق‌ در سطح جامعه به‌دلیل مسائل و مشکلات جنسی بیش از 60درصد است منتها متأسفانه در جامعه ما فقط به آموزش مسائل جنسی پیش از ازدواج بسنده می‌شود که این به هیچ وجه کافی نیست چون بعد از ازدواج هم آموزش ارتباط سالم را باید به زوجین داد تا بتوانند دانسته‌های خود را به درستی انتقال دهند.

به عقیده این روانپزشک البته همه علل طلاق‌ها را هم نمی‌توان به مشکلات جنسی نسبت داد چون یکی از علل بسیار مهم‌تر بروز این اتفاق در جامعه سوء‌مصرف مواد محرک و مخدر است به‌طوری که روی آوردن به اعتیاد منجر به بروز مشکلات جنسی در افراد هم می‌شود. دکتر شهرکی تصریح می‌کند: در برخی از فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ما متأسفانه اینطور جا افتاده که مصرف مواد‌مخدر روابط جنسی را بهبود می‌بخشد یا باعث افزایش میل جنسی می‌شود در حالی که این نشانه عدم‌آگاهی است چون شاید این مواد به‌طور موقت چنین اثری داشته باشند ولی در درازمدت باعث می‌شوند زوجین مهارت‌های ارتباطی خود را از دست داده و مبتلا به ناتوانی جنسی شوند که همین امر بروز طلاق را هم به‌دنبال دارد.

کد خبر 135514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز