دولت ایران، از همان لحظه که جنگ در اروپا درگرفت، آشکارا و رسما اعلام بی‌طرفی کرد اما بی‌طرف‌ماندن، عملا غیرممکن بود؛ شوروی که در جبهه جنگ شکست خورده بود، همواره در حال تحریک و توطئه بود، ترکیه که هنوز خاطره تجزیه امپراتوری عثمانی را از یاد نبرده بود، اعلام بی‌طرفی کرد، عراق هم از جنگ جهانی اول تحت قیمومیت انگلیس قرار داشت.

متفقین در ایران

خلیج‌فارس و سرزمین‌های جنوبی آن نیز به‌طور کامل در حیطه نفوذ انگلیس قرار گرفت، هند همچون معدن عظیمی از ذخایر انسانی و مالی به‌طور کامل در دست انگلیس قرار گرفته بود و در افغانستان حکومت دست‌نشانده انگلیس بر سر کار بود. رضاخان که با اراده انگلیس به‌قدرت رسیده بود، در ایران یکی از دهشت‌آورترین حکومت‌های استبدادی را که تا آن هنگام، کمتر به خود دیده بود، بر ایران حاکم ساخته بود. با این اوصاف اشغال ایران در سوم شهریور 1320 خیلی سریع و آسان تحقق یافت.

1320 شمسی: کشته‌شدن دریادار بایندر

غلامعلی بایندر، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران بود که در جریان درگیری‌های میان قوای ایران و انگلستان در جنگ جهانی دوم در تاریخ 3 شهریور 1320 کشته شد. به‌دنبال شکست مذاکرات ایران و انگلیس درباره بازپس‌گیری جزایر سه‌گانه ایران، مقامات دولتی و نظامی ایران در سال‌های 1933 و 1934 میلادی از این جزایر دیدار کردند. در این بازدیدها دریادار «بایندر» فرمانده وقت نیروی دریایی پس از گفت‌وگو با ساکنان جزیره به مقامات نظامی بریتانیا اظهار داشت که جزیره‌های سه‌گانه، بخشی از سرزمین ایران است. دریادار بایندر، برای چاره‌اندیشی و آماده‌باش به ستاد نیروی دریایی جنوب، به‌سوی خرمشهر به‌راه افتاد ولی پیش از آنکه به خرمشهر برسد، با آتش ناگهانی مسلسل‌های انگلیسی از پای درآمد.

1377 شمسی: درگذشت صاحب تفسیر آسان

آیت‌الله شیخ محمدجواد نجفی، از نویسندگان و عالمان معاصر، در سال1302 شمسی در یکی از روستاهای توابع خمین در استان مرکزی به‌دنیا آمد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، در 20سالگی جهت ادامه تحصیل به اراک و تهران رفت و در فقه، اصول، تفسیر و علوم عقلی به تبحر رسید. ایشان سال‌های زیادی از عمر خویش را به تألیف و تصنیف آثار ارزشمند گذراند. از این استاد محقق، آثار متعددی برجای مانده که مصباح‌الشیعه، لطایف ‌الصلوه، زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی و نیز ترجمه کتب دیوان حضرت علی‌بن ابی‌طالب، کتاب المهدی و اثبات‌الوصیه از آن جمله‌اند. همچنین تفسیر آسان که 16جلد از آن به‌چاپ رسیده، از آثار ایشان است. این عالم ربانی و محقق گرانقدر در 3 شهریور 1377 شمسی بدرود حیات گفت و به جوار رحمت حق شتافت.

1900 میلادی: درگذشت نیچه

فردریش ویلهلم نیچه، فیلسوف، شاعر،‌ آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک آلمانی در 15 اکتبر سال 1844 میلادی در روکن پروس به‌دنیا آمد. مشهورترین عقاید وی نقد فرهنگ و فلسفه امروزی بر مبنای سؤالات بنیادینی درباره بنیان ارزش‌ها و اخلاق بوده است. او پس از عید پاک 1865 تحصیل در رشته الهیات را در نتیجه ازدست‌دادن ایمانش رها ‌کرد. او اعتقاد داشت: «در حقیقت تنها یک مسیحی واقعی وجود داشته که او نیز بر بالای صلیب کشته شد». در سال1869 نیچه شهروندی «پروسی» خود را ملغی کرد و تا پایان عمرش بی‌سرزمین ماند. او درحالی که در آلمان،‌ سوئیس و ایتالیا سرگردان بود و در پانسیون زندگی می‌کرد، بخش عمده‌ای از آثار معروف خود را نوشت. نیچه به مسیحیت خالص و پاک که به‌زعم او «در تمام دوران» امکان ظهور دارد، احترام فراوان می‌گذاشت. او 10سال پایان عمرش را در جنون به‌سر برد و سرانجام در 25 آگوست سال1900 در وایمار و پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری بر اثر سکته مغزی درگذشت.

1936 میلادی: اعدام کامنف به‌دست استالین

لوبوریسویچ کامنف، انقلابی بلشویک و از برجسته‌ترین سیاستمداران اتحاد شوروی بود. او مدت کوتاهی در سال1917 رهبر صوری دولت شوروی بود و در سال 1919 از اعضای مؤسس دفتر سیاسی حزب بلشویک بود. کامنف، پس از مرگ لنین، ابتدا به پشتیبانی استالین پرداخت و به همراه گریگوری زینوویف، دیگر انقلابی بلشویک، باعث به‌قدرت‌ رسیدن وی شد. پس از قدرت‌گیری بی‌حد و حساب استالین، کامنف و زینوویف، علیه استالین، به تروتسکی پیوستند. کامنف زندانی شد و به‌جرم طراحی نقشه قتل استالین در 25 آگوست 1936 در مسکو محاکمه و اعدام شد.

کد خبر 143916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز