آنچه در 13مرداد 1285 صادر شد، در اصل فرمان تشکیل مجلس شورای ملی بود که مظفرالدین شاه در پاسخ متحصنین در جنبش مشروطه امضا و از طریق آن با مشارکت مردم در امر حکومت موافقت کرد.

بعد از فرمان مشروطیت علما در قم و بازاریان و اصناف در باغ سفارت جمع شدند و چون روشنفکران اعتراض کردند که این فرمان کامل نیست، شاه در 16مرداد1285 متمم فرمان مشروطیت را صادر کرد. در متن اولی اسم ملت را نیاورده بودند و بعد در متمم آن به ملت اشاره شد. بعد از اینکه فرمان صادر شد در تهران تلاش کردند نظام‌نامه انتخابات را تعیین کنند و حدود یک ماه بعد نظام‌نامه انتخابات امضا شد.

1941میلادی: درگذشت رابیندرانات تاگور

رابیندرانات تاگور شاعر، فیلسوف، موسیقی‌دان و نقاش اهل بنگال هند در 7می سال1861 زاده شد. نام‌آوری‌اش بیشتر برای شاعری اوست. وی نخستین آسیایی برنده جایزه نوبل بود. به تاگور لقب گوردیو به معنای پیشوا داده‌اند. وی از سردمداران دیرین و مدافعان سرسخت استقلال هندوستان به‌شمار می‌آید. رابیندرانات تاگور به 2زبان هندی و بنگالی شعر می‌سرود و اشعار خود را به انگلیسی نیز ترجمه می‌کرد. سرود ملی هند و سرود ملی بنگلادش از تصنیفات تاگور است. او از کودکی اشعاری نغز می‌سرود و در زبان شبه‌قاره، انقلابی ادبی پدید آورد. به ویژه اشعارش موسوم به گیتانجالی معروفیت فراوان دارد و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. تاگور با این اشعار در سال 1913 میلادی جایزه نوبل را در ادبیات دریافت کرد. او علاوه بر سرودن شعر، داستان و نمایشنامه می‌نوشت و گاه تأملات خیال‌انگیز و عرفانی خود را روی بوم نقاشی می‌آورد. تاگور در سراسر مشرق‌زمین محبوبیت داشت. وی به ایران علاقه فراوان داشت و 2بار به ایران سفر کرد و جشن هفتادمین زادروز او در تهران برگزار شد. تاگور در 7 آگوست 1941میلادی درگذشت.

1957میلادی: مرگ اولیورهاردی، کمدین معروف

اولیور نورول هاردی در هجدهم ژانویه 1892میلادی در هارلم در جورجیای آمریکا به دنیا آمد. او در دانشگاه ایالتی جورجیا در رشته حقوق تحصیل کرد. صدای خوبی داشت که بعدها در برخی فیلم‌ها مورد استفاده قرار گرفت. یکی از نقش‌های 2نفره متعددی که او در آن ظاهر شد سگ خوش‌شانس بود که نقش کوچکی در مقابل استن‌لورل داشت. این ماجرا تقریبا یک دهه قبل از آن بود که این دو دوباره با هم همبازی شوند. او در نقش‌های چاق بسیاری بازی کرد. شخصیت‌ها و روابط سینمایی لورل و هاردی در خلال 27فیلم کوتاه بین سال‌های 1926 تا 1929میلادی شکل گرفت. بعد از بازی در فیلم سوپ اردک این دو به بهترین جفت کمدین تاریخ سینما تبدیل شدند. اولیور هاردی در 7 آگوست 1957 چشم از جهان فروبست.

1996 میلادی:امضای پیمان موستار

موستار یکی از شهرهای بوسنی و هرزگوین و بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر در ناحیه هرزگوین و مرکز کانتون هرزگوینا- نرتواست. شهر موستار در نزدیکی رودخانه نرتوا واقع شده و پنجمین شهر بزرگ کشور بوسنی و هرزگوین به حساب می‌آید. نامگذاری شهر به موستار به افتخار پل‌بانانی که در زبان محلی، موستاری نامیده می‌شود صورت پذیرفته و اینان کسانی بودند که وظیفه نگهداری از پل قدیمی یا ستاری موست را روی رودخانه نرتوا برعهده داشتند. در 7 آگوست سال 1996میلادی پیمان موستار پس از بحران به‌وجود آمده در منطقه بالکان، میان مسلمانان و کروات‌های منطقه در این شهر به امضا رسید.

کد خبر 142289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز