رشیدالدین‌الاسلام ابوعبدالله محمدبن‌علی‌بن‌شهر آشوب - فقیه و محدث شیعی معروف - در ادب و شعر عربی مهارت زیادی داشت.

طرح

جد او نیز محدثی فاضل بود و از شیخ‌طوسی روایت می‌کرد. او نزد بیشتر علمای زمان خود رسیده بود و اجازه روایت داشت. چون به 8سالگی رسید تمام قرآن را حفظ بود و دروس مقدماتی و ادبی را فراگرفت و بعد از آن به تحصیل علوم و معارف دینی مثل فقه، اصول، حدیث، رجال، کلام و تفسیر پرداخت. وی پس از سالیانی اقامت در حوزه‌های علمیه ایران و استفاده از محضر دانشمندان و اساتید بزرگ و مسافرت‌های علمی در سرزمین‌های مختلف ایران با کوله‌باری از دانش و معنویت به بغداد عزیمت کرد. تألیفات ارزشمندی از ایشان به یادگار مانده است. سرانجام ابن‌شهر‌آشوب مازندرانی، فقیه فرزانه اهل بیت عصمت و طهارت، پس از گذراندن 100سال عمر و حدود 70سال خدمت پرتلاش به تشیع، در 22شعبان سال588قمری در شهر حلب به دیار باقی شتافت.

1911میلادی: معرفی محوطه باستانی ماچوپیچو به جهانیان

ماچوپیچو به معنی قله قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دوره اینکاهاست که در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا در دامنه کوه در بالای دره اوروباما در کشور پرو و در 70کیلومتری شمال کوسکو قرار دارد. اغلب اوقات از آن به عنوان «شهر گمشده اینکاها» یاد می‌شود. ماچوپیچو احتمالا شناخته‌شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها به حساب می‌آید. این شهر در حدود سال1450 میلادی ساخته شده و صدها سال پیش در زمان فتح سرزمین اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده است. ماچوپیچو برای قرن‌ها فراموش شده بود و به جز عده‌ای از مردم محلی، کسی از آن نامی به خاطر نداشت. این اثر در 24جولای سال1911 میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی شد. پس از آن، ماچوپیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل شد و در سال1981 میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال1983 در فهرست میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم‌اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.

1923 میلادی: امضای پیمان لوزان

پیمان لوزان نام یک پیمان آشتی بود که در تاریخ 24جولای1923 در لوزان سوئیس به امضا رسید. این پیمان وضعیت تقسیم‌بندی‌ بخش‌های آناتولی و تراکیه شرقی امپراتوری فروپاشیده عثمانی را مشخص کرد. پیمان لوزان، پیمان سور را که در سال1920 توسط دولت عثمانی امضا شده بود فسخ کرد. پیمان لوزان باعث به رسمیت شناخته شدن کشور تازه‌بنیاد ترکیه از سوی کشورهای جهان شد. این پیمان تکلیف فاتحان جنگ جهانی اول و همچنین یونان و بلغارستان را با ترکیه و وضعیت مرزهای این کشور را که برجای امپراتوری عثمانی نشسته بود روشن ساخت. طرف‌های پیمان در یک‌سو ترکیه و در سوی دیگر کشورهای یونان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، رومانی و پادشاهی صرب‌ها، کروات‌ها و اسلوونی‌ها بودند.

1944میلادی: بمباران بندر هامبورگ توسط هواپیماهای انگلیسی

نیروی هوایی انگلیس، بندر مهم هامبورگ در شمال آلمان را در جریان جنگ جهانی دوم در 24 جولای سال1944، با شدت بی‌سابقه‌ای، بمباران کرد. حملات هوایی آلمان و انگلیس علیه یکدیگر، از اوایل جنگ آغاز شد و به تدریج گسترده‌تر شد، به طوری که تعداد کثیری از غیرنظامیان دو کشور در این بمباران‌ها کشته شدند. در بمباران بندر هامبورگ نیز علاوه بر انهدام تعدادی از تاسیسات نظامی و اقتصادی، صدها تن از مردم غیرنظامی به قتل رسیدند. این بمباران زمانی انجام شد که نیروهای متفقین حمله گسترده خود را به نیروهای آلمانی از غرب این کشور آغاز کرده بودند.

کد خبر 140971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز