محاکمه دکتر لیند بلات، مدیرکل آلمانی بانک ملی ایران که با جعل ترازنامه و حساب‌های سود و زیان، مرتکب گزارش خلاف واقع و اختلاس شده بود در 4مرداد سال1308 شمسی در دادگستری تهران آغاز شد.

وی و 25 آلمانی دیگر در سال1307 شمسی برای اداره امور بانک ملی ایران، به موجب قانون سال1306 شمسی استخدام شده بودند. لایحه استخدام آنان در 14اردیبهشت آن سال به مجلس داده شده بود. بانک ملی ایران که با هدف پیشرفت امور بازرگانی، صنعت و کشاورزی تاسیس شده بود، 17شهریور ماه سال1307 شمسی با سرمایه 2میلیون تومان آغاز به کار کرد. مجلس در مرداد ماه سال1307 نخستین هیأت نظارت بر این بانک را برگزیده بود. همراه با لیند بلات چند همکار آلمانی او نیز محاکمه شدند.

1323شمسی: مرگ پهلوی اول

رضاخان با توصیه و الزام سفارت انگلیس، از سلطنت کناره‌گیری کرد و متن استعفانامه‌اش را محمدعلی فروغی نوشت و به جای او خواند. رضاخان در مسیر خروج از ایران در اصفهان همه اموال منقول و غیرمنقولش را که طی 20سال، به زور و تهدید از صاحبان آنها گرفته بود، به فرزند خود بخشید و از طریق بندرعباس به اتفاق خانواده با یک کشتی باری، آب‌های ایران را ترک کرد. اما به جای هند، انگلیسی‌ها او و همراهانش را به آفریقای‌جنوبی بردند و در جزیره موریس پیاده کردند. جزیره موریس جای مناسبی برای وی نبود، به‌همین دلیل، پس از مدتی درنتیجه اقدامات فراوان پسرش به ژوهانسبورگ که موقعیت و آب‌وهوای مناسب‌تری داشت، انتقال داده شد و سرانجام در روز 4مرداد ماه1323 شمسی خسته و شکسته، به پایان زندگی رسید.

199میلادی: سرکوبی خزرها توسط بلاش چهارم

طبق نوشته برخی از مورخان، بر پایه تطبیق تقویم‌ها در 26جولای سال199میلادی، بلاش چهارم، شاه اشکانی ایران، اقوام مهاجر خزر که به معنی آواره و سرگردان است را که از آسیای میانه به سوی غرب به‌حرکت درآمده و دسته‌ای از آنها وارد برخی از مناطق ساحلی دریای مازندران شده و در حال دست‌اندازی بیشتر بودند به آن سوی بندر قفقاز عقب راند. بلاش با اینکه در معرض حمله نیروهای امپراتور روم بود که وارد ساحل شرقی مدیترانه شده و قصد پیشروی به سوی شرق را داشت، به بیرون راندن خزرها اولویت داده و با ارسال یک پیام صلح‌جویانه به امپراتور روم، ارتش ایران را مأمور بیرون راندن خزرها کرده بود و موفق شد آنان را سرکوب و به عقب‌نشینی وادار کند.

2010میلادی: افشای اسناد محرمانه جنگ افغانستان

در 26جولای سال2010، ویکی‌لیکس اسناد محرمانه جنگ افغانستان را منتشر کرد. افشای بیش از 92 هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان خشم مقامات واشنگتن را برانگیخت. مدیران وبگاه ویکی‌لیکس، این اسناد را از طریق روزنامه‌های نیویورک‌تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان در اختیار عموم قرار دادند. اسناد منتشر شده حاوی جزئیات دقیق جنگ افغانستان از سال2004 تا 2010 بود. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ارزیابی خسارت‌های ناشی از انتشار هزاران سند سری درباره جنگ افغانستان به هفته‌ها زمان نیاز دارد. با این حال ویکی‌لیکس مدعی شد که هنوز 15هزار سند محرمانه دیگر در اختیار دارد. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، انتشار این اسناد توسط وبگاه ویکی‌لیکس را برای جان سربازان آمریکایی، متحدان و طرفداران این کشور در افغانستان به طور بالقوه خطرناک دانسته و هشدار داده است که به اعتبار ایالات متحده در جهان لطمه وارد خواهد شد.

کد خبر 141216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز