طبق اسناد تاریخی موجود، در 6مردادسال 343شمسی برابر با 28جولای سال964میلادی احمدبویه‌دیلمی(معزالدوله) که از زمان تصرف بغداد در سال 945میلادی و تغییر خلیفه عباسی، قدرت حکومت را به عناصر ایرانی بازگردانده بود دستور داد که از آن پس هر سال در 10روز اول ماه‌قمری (محرم) مراسم عزاداری حسین‌بن‌علی(ع) به صورت عمومی و علنی برگزار شود.

خاکسترهای آتشفشانی در شیلی

البته گفته‌اند هدف وی از این عمل عمدتا سیاسی بود. این دستور زمانی صادر شد که شیعیان در قلمرو دیلمیان که در اقلیت بودند، از شمال ایران به پاخاسته بودند تا حاکمیت را به ایرانیان بازگردانند.

1729میلادی: نخستین قیام بردگان سیاهپوست در آمریکا

28جولای سال1729 ، نخستین قیام بردگان سیاهپوست در ایالات متحده آمریکا آغاز شد. قیام کنندگان که 44نفر بودند در سر راه خود از کارولینای جنوبی به فلوریدای اسپانیا هر سفیدپوستی را که دیدند کشتند، اما پیش از رسیدن به مرز فلوریدا و به دست آوردن آزادی خود، به محاصره نیروهای نظامی انگلستان درآمدند و اسیر و کشته شدند اما سایر سیاهپوستان به قیام‌‌های خود تا به دست آوردن آزادی و حقوق مدنی ادامه دادند. سیاهپوستان از قرن هفدهم از آفریقا ربوده یا خریده شده و به قاره‌آمریکا جهت کارکردن رایگان برای اربابان، برده شده بودند، زیرا بومیان آمریکا(سرخپوستان) حاضر نبودند برای سفیدپوستان اروپایی مهاجر، کار کنند.

1914میلادی: ترور ولیعهد اتریش و پیدایش دلایل وقوع جنگ‌جهانی اول

زمینه‌هایی که جنگ‌جهانی اول را فراهم ساخت عبارت بود از: رقابت اتریش و روسیه در بالکان، اختلاف بین فرانسه و آلمان از سال 1870 درباره  آلزاس ولرن و رقابت اقتصادی و دریایی بین آلمان و انگلیس اما بهانه شروع جنگ این بود که آرشیدوک فرانتس فردیناند، ولیعهد امپراتوری اتریش- مجارستان به دست پرنزیب، تبعه اتریش و متکلم به زبان صربستانی در 28جولای 1914 در سارایوو بوسنی به قتل رسید و اتریش ادعا کرد که صربستان در این کار دخالت داشته و تقاضا کرد تحقیقاتی با شرکت نمایندگان اتریش صورت پذیرد که دولت صربستان تحقیقات را قبول کرد ولی با حضور نمایندگان خارجی مخالفت کرد. دولت اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و روسیه بسیج عمومی اعلام کرد و آلمان هم به حمایت از اتریش، به روسیه و فرانسه اعلان جنگ داد. قوای آلمان به بلژیک حمله کرده و این اقدام یعنی حمله به یک کشور بی‌طرف موجب دخالت انگلیس در جنگ شد.

1919 میلادی: پایان کنفرانس ورسای

ویلهلم اول به عنوان آخرین توهین به فرانسوی‌ها در کاخ ورسای در قلب فرانسه به عنوان امپراتور آلمان سوگند خورد. امپراتوری آلمان تا پایان جنگ جهانی اول یعنی زمانی که فرانسه توانست در پیمان ورسای تلافی بکند در اوج خود بود. کنفرانس ورسای در حالی برگزار شد که در آن نقشه‌های جدیدی برای آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه ترسیم شد. ویلسون، رئیس‌جمهور آمریکا، در این کنفرانس نظریه تشکیل جامعه ملل را داد که این سازمان بعدها تشکیل شد ولی به دلیل خروج آلمان، ایتالیا و ژاپن از آن، نفوذ و قدرت سیاسی خود را از دست داد. کنفرانس ورسای در 28 جولای 1919 با امضای این پیمان در تالار پرزرق و برق آینه‌ها در کاخ ورسای، در حومه پاریس، به پایان رسید. این معاهده غرور آلمانی‌ها را جریحه‌دار کرد. همین قرارداد بود که بعدها به جنگ جهانی دوم منجر شد. در این کنفرانس،‌ آلمان را طوری تحقیر کردند که انگار تنها مقصر جنگ است.

کد خبر 141430

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز