با تصویب ملی شدن صنعت نفت ایران در مجلس سنا، دولت ایران در این زمان آمادگی داشت که خود مستقیما نفت را صادر کند.

با خلع ید از شرکت انگلیسی، این کشور، کشتی جنگی خود را به خلیج‌فارس اعزام کرد؛ در نتیجه صادرات نفت ایران نیز متوقف شد. در ادامه شرکت انگلیسی به دیوان لاهه شکایت برد. ولی دولت ایران رسیدگی به اختلاف یک شرکت با یک دولت را در صلاحیت دادگاه لاهه نمی‌دانست. چون کار اختلاف بالا گرفت، در 23تیرماه 1330شمسی، اورل هریمن، مشاور مخصوص هری‌ترومن، رئیس‌جمهور وقت‌آمریکا، برای میانجیگری بین شرکت نفت انگلیس و دولت ایران وارد تهران شد و مذاکراتی طولانی به مدت 3هفته بین دو طرف انجام گرفت که بی‌نتیجه ماند، ولی زمینه‌ای برای حضور بیشتر آمریکاییان در ایران شد، به طوری که تا زمان پیروزی انقلاب‌اسلامی به مدت 25سال به چپاول ثروت‌های این مرز و بوم مشغول بودند.

1789میلادی: فتح زندان باستیل

مردم پاریس در روز 14جولای سال 1789میلادی به قلعه و زندان باستیل حمله کرده و آن را فتح ‌کردند. سقوط باستیل به عنوان نماد استبداد در فرانسه، نقطه‌عطفی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. صبح این روز یک گروه از صنعتگران و پیشه‌وران برای جست‌وجوی اسلحه به عمارت انوالید می‌روند. جمعیت به انبارها هجوم برده و 28هزار قبضه تفنگ را غارت می‌کنند. شورشیان پس از این موفقیت اولیه، به سوی قلعه و زندان باستیل حرکت می‌کنند. براساس شایعات، در باستیل مقدار قابل ملاحظه‌ای باروت انبار شده بود. مردم نسبت به این قلعه قرون وسطایی احساس نفرت می‌کردند زیرا همواره نماد قدرت استبدادی سلطنت بود. پس از تصرف باستیل مردم پاریس قلعه را تخریب کردند و هیچ اثری از این نماد استبداد سلطنتی باقی نماند. روز 14جولای به عنوان روز جشن ملی فرانسه محسوب می‌شود.

1852میلادی: درگذشت افسر فرانسوی که در خدمت قاجار بود

ژنرال بارتلمی سمینو، افسر فرانسوی در 19نوامبر سال1797میلادی در نیس فرانسه به دنیا آمد. او در دوره قاجار به ایران آمد و در دوران 3‌پادشاه قاجار در خدمت دربار ایران بود. او از جمله فرماندهان نیروهای ایران در جنگ هرات بود. ژنرال سمینو در 14جولای سال1852در ازمیر ترکیه درگذشت.

1933میلادی: تک‌حزبی شدن آلمان

حزب نازی در سال 1928 تنها12کرسی در مجلس ملی آلمان داشت اما با عمیق شدن بحران‌های اقتصادی و سیاسی توانست تا سال 1932بیش از 230کرسی را در مجلس آلمان به دست آورد و این تعداد کرسی حزب نازی را به بزرگ‌ترین حزب تبدیل کرد. به دنبال آن هیندنبورگ، رئیس‌جمهور آلمان، هیتلر را به عنوان صدراعظم و مسئول تشکیل کابینه معرفی کرد. هیتلر توانست با همراه کردن برخی احزاب، کابینه ائتلافی خود را تشکیل دهد و بزرگ‌ترین رقیب خود حزب، یعنی کمونیست آلمان را از صحنه خارج کند و این اولین قدم برای تک‌ حزبی کردن آلمان بود، سپس توانست قانونی را در مجلس تصویب کند که به‌موجب آن اختیارات بالایی به صدراعظم داده می‌شد تا در طول 4سال قانون اساسی آلمان اصلاح شود. احزاب دیگر که مخالف این قانون بودند، از صحنه سیاسی آلمان حذف شدند تا اینکه در 14جولای سال 1933میلادی آلمان رسما یک کشور تک‌حزبی اعلام شد.

1958میلادی: سقوط رژیم سلطنتی عراق

در جریان یک کودتای خونبار، ژنرال عبدالکریم قاسم، فیصل دوم، پادشاه عراق را به قتل رسانده و به حکومت سلطنتی عراق پایان می‌دهد. فیصل دوم پس از رسیدن به سن بلوغ، رسما بر تخت سلطنت عراق می‌نشیند. باتوجه به نسبت فامیلی بین 2خانواده سلطنتی عراق و اردن و در پی جنگ داخلی در لبنان، پادشاه اردن از حکومت عراق درخواست اعزام نیرو به مرز می‌کند، اما پس از بسیج لشکر، ژنرال عبدالکریم قاسم در روز 13جولای سال1958میلادی علیه رژیم سلطنتی دست به کودتا زده و اعلام حکومت جمهوری می‌کند. در روز 14جولای در جریان تصرف کاخ سلطنتی در بغداد، فیصل دوم و تقریبا تمام اعضای خانواده سلطنتی و بسیاری از مقامات رژیم به قتل می‌رسند و حکومت سلطنتی عراق ساقط می‌شود.

کد خبر 140233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز