یکی از اوراق ننگین تاریخ در دوره رضاخان فاجعه خونین حمله به مسجد گوهرشاد است.

مسجد گوهرشاد

  رضاخان که با زور سرنیزه و با حمایت بیگانگان به قدرت رسید، طرح اسلام‌زدایی را به اجرا گذاشت.همزمان با اجباری‌شدن کلاه شاپو برای مردان، زمزمه‌های حجاب‌زدایی زنان نیز بلند شد. به دنبال این مسئله مسجد گوهرشاد که محل اجتماع و سخنرانی علیه اسلام‌زدایی بود حال‌وهوای دیگری گرفت و اجتماعات مردمی وسیع‌تر و اعتراضات گسترده‌تر شد. به همین خاطر به شهربانی مشهد دستور داده شد وعاظ معروف را دستگیر کنند. عده‌ای از وعاظ خراسان دستگیر شدند اما روحانیون و خطبا خصوصا شیخ محمدتقی نیشابوری معروف به بهلول در افشای سیاست اسلام‌زدایی رضاشاه مصمم‌تر شدند. سرانجام به دستور رضاشاه در روزهای 20 و21 تیرماه 1314 شمسی مسجد گوهرشاد که مملو از جمعیت معترض بود مورد حمله قشون قزاق قرار گرفت و به خاک و خون کشیده شد.

1333شمسی: آغاز ساخت مسجد اعظم قم

در روز 21تیرماه سال1333شمسی همزمان با سالروز ولادت حضرت امام‌رضا(ع) طی مراسم باشکوهی با حضور آیت‌الله بروجردی ساخت مسجد اعظم قم آغاز شد. این مسجد که حدود 11هزار مترمربع مساحت دارد، به سبک معماری اسلامی- ایرانی، دارای دو شبستان بزرگ، گنبد عظیم، فضای زیرگنبد و 2 گلدسته بسیار مرتفع است. گنبدها، محراب و ایوان‌های مسجد با کاشی‌های بسیار ظریف و کتیبه‌های زیبایی تزئین‌شده و شکوه خاصی به آنها بخشیده است. این مکان، در جریان انقلاب بارها محفل مردم و روحانیت انقلابی بود و حضرت امام‌خمینی(ره) در این مسجد چندین سخنرانی مهم و افشاگرانه علیه رژیم پهلوی ایراد کردند.

1361شمسی: صدورقطعنامه دوم شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق

شورای امنیت در هنگام اشغال خرمشهر، هیچ قطعنامه‌ای در جلوگیری از قتل و تجاوز و خروج نیروهای بعثی از سرزمین‌های اشغالی ایران صادر نکرد تا اینکه رزمندگان اسلام با 4 عملیات بزرگ ثامن‌الائمه(ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و سرانجام بیت‌المقدس موفق به آزادی خرمشهر شدند. آزادی خرمشهر نقطه عطفی در تحولات جنگ بود و از این تاریخ بود که ایران توانایی بازدارندگی و حفظ استقلال خود را به جهانیان اثبات کرد و قدرت مردمی و نظامی خود را به رخ حامیان صدام کشید. در این زمان، قطعنامه دوم شورای امنیت(514) در تاریخ 21تیر سال1361 شمسی صادر شد که در آن طرفین توصیه به آتش‌بس و عقب‌نشینی به مرزهای بین‌المللی شدند.

1379شمسی: برگزاری کمپ دیوید دوم

قرارداد کمپ دیویددوم در تابستان سال1379 شمسی با شرکت یاسر عرفات، ایهود باراک و بیل کلینتون و در همان مکانی که در سال1357 میزبان رهبران مصر، رژیم صهیونیستی و آمریکا بود برگزار شد. هدف از این نشست حل اختلافات رژیم اشغالگر و حکومت خودگردان فلسطین بود. نشست مشترک عرفات، باراک و کلینتون از روز 21تیر در کمپ دیوید با هدف بحث بر سر اختلاف یاد شده و حل آن آغاز شد. این نشست پس از 2هفته با شکست کامل روبه‌رو شد و دوطرف بدون حصول کمترین توافقی خاک آمریکا را ترک گفتند. در خلال مذاکرات طرفین دولت آمریکا، حتی‌المقدر از تماس هیأت فلسطینی با عرفات جلوگیری کردند و این امر سبب اعتراض شدید این هیأت شده بود.

کد خبر 140024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز