شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

چپ‌دستی به مفهوم تمایل طبیعی افراد در استفاده از دست‌چپ برای انجام کارهای گوناگون و به ویژه نوشتن است.

مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که در جوامع مختلف،70تا90درصد جمعیت، راست دست و بقیه این افراد عمدتا چپ‌دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از 2دست را دارند. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، اخیرا ژنی کشف کرده‌اند که گمان می‌رود عامل بروز چپ‌دستی باشد. افلاطون و ارسطو 2چهره نامدار چپ‌دست بودند. همچنین چارلی‌چاپلین، آلبرت‌اینشتین، اسحاق‌نیوتن، بتهوون، باخ، لئوناردو داوینچی، میکل‌آنژ، پیکاسو، شکسپیر، نیچه، بیل‌گیتس، جرج‌مایکلو و مهاتماگاندی نیز از چپ‌دست‌های نامی به حساب می‌آمدند. 13آگوست توسط افراد چپ‌دست دنیا به نام روزجهانی چپ‌دست‌ها شناخته شده است.

1275شمسی: اعدام میرزارضا کرمانی

میرزارضا کرمانی از شاگردان سید‌جمال‌الدین اسدآبادی در سال1226شمسی در کرمان زاده شد. او هفت‌ماه و نیم در زندان قا جار به سر برد، سپس با تن مجروح به خارج از کشور رفت و در آنجا تحت مراقبت سید‌جمال‌الدین‌اسدآبادی قرارگرفت. وی سپس به طرف ایران حرکت کرد. در حالی که یک تپانچه 5‌لول روسی به همراه داشت، وارد شهر ری شد و به دیدار شیخ‌هادی نجم‌آبادی رفت. در روز 17اردیبهشت1275، ناصرالدین‌شاه که جهت برگزاری جشن‌های پنجاهمین سال سلطنت خود به مرقد شاه‌عبدالعظیم رفته بود هدف 5‌گلوله میرزا قرار گرفت و از پای درآمد. میرزا به دست محافظان شاه دستگیر شد و سرانجام در 22مرداد همان سال در میدان توپخانه تهران به دار آویخته شد.

1521میلادی: پایان تمدن آزتک‌ها

آزتک‌ها در مکزیک مرکزی دارای تمدنی بسیار غنی بودند. آنان خود را بیشتر مکزیکا صدا می‌کردند، که از آن امروزه نام کشور مکزیک مشتق شده است. در سال 1810، پروسی الکساندر فون هولمبولدت طبیعت‌شناس برای اولین بار لفظ مدرن آزتک را برای این تمدن یا ملت، ابداع کرد. پایتخت آزتک‌ها تنوشتیتلان نام داشت واز سال 1325 تا 1521، 12نفر بر آن فرمانروایی کردند. اینان پرستشگاه‌ها و برج‌ها و خانه‌های بسیاری را با مصالح سنگی ساخته و در رشته نجوم، حقوق و حکومت، پیشرفت کرده بودند.
در بسیاری از هنرها و پیشه‌ها صاحب مهارت شده بودند. به موسیقی، نمایشنامه، و ادبیات علاقه‌مند بودند. گذشته از اینها آزتک‌ها چندین‌باغ گیاه‌شناسی یا گیاه‌پروری داشتند که اروپایی‌ها تا آن زمان با چنین چیزی آشنا نشده بودند. در سرزمین آزتک‌ها شبکه بزرگی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی ایجاد شده بود. صنعت بافندگی، شکل گرفته بود. در میان این مردم، تاسیساتی مانند تیمارستان با پزشکان و جراحان متخصص وجود داشت. اینان تمدنی بس شگفت‌انگیز داشتند. این تمدن پس از جنگ‌های خونین، در 13 آگوست 1521، با تسلیم آخرین حکمران آزتک‌ها به اسپانیایی‌ها به پایان رسید.

کد خبر 142909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز