در پی رسوایی فاجعه سینما رکس آبادان و عدم توفیق دولت جمشید آموزگار در سرکوب مردم و ایجاد اصلاحات در جهت تحکیم رژیم پهلوی، او از مقام خود استعفا داد و دولت آشتی ملی در 5شهریور سال1357توسط شریف‌امامی، استاد اعظم ‌لژ فراماسونری در ایران تشکیل شد.

در سال 1357 که سراسر ایران را تظاهرات و اعتصاب در برگرفته بود، محمدرضا پهلوی برای جلوگیری از بحران و انقلاب، مسئولیت نخست‌وزیری را با اختیارات تام به او سپرد. شریف‌امامی با ایراد چند نطق مخصوصا نطق معروف «من شریف امامی 20روز پیش نیستم» دولت آشتی ملی را تشکیل داد که ظاهرا از مردم حمایت می‌کرد. تلاش او در تغییر مسیر انقلاب اسلامی از امور سیاسی به امور رفاهی بی‌نتیجه ماند و مردم به مخالفت با او پرداخته و او را وادار به کناره‌گیری کردند.

1387میلادی: قتل عام مردم اصفهان

در 27 آگوست 1387 میلادی تیمور لنگ اصفهان را فتح کرد ولی به سبب مقاومت عده‌ای از مردم اصفهان، دستور قتل عام مردم را صادر کرد. مورخین نوشته‌اند که 70هزار نفر از مردم کشته شدند و از سرهای آنها مناره‌های زیادی ساخته شد تیمور سپس به سمت شیراز رهسپار شد تا سلسله آل مظفر را از میان بردارد. شهر اصفهان از نظر آبادی و صنعت و هنر در مرکز فلات ایران برای همه کسانی که به ایران هجوم می‌آوردند مورد توجه بود. تیمور دنبال بهانه‌ای بود که اصفهان را فتح کند. او در خراسان دچار یک نوع بیماری شد که پزشکان تشخیص دادند این بیماری در نتیجه گرمی مزاج است و تنها آبلیموی شیراز است که رفع این بیماری را می‌کند. تیمور از این جهت نامه‌ای به شاه منصور از آل مظفر فرستاد و از او درخواست کرد که چندین ظرف بزرگ آبلیموی شیراز به‌سرعت به خراسان بفرستد. شاه منصور در جواب تیمور نوشت: «من دکان عطاری ندارم که تو مرا تحقیرمی‌کنی و خیال می‌کنی که از نسل چنگیز هستی و من برای تو آبلیمو بفرستم. این کار خیال باطلی است. اگر هم آبلیمو‌فروش بودم برای تو نمی‌فرستادم».

1859 میلادی: آغاز عصر نفت

در روز 27آگوست سال 1859 میلادی برای اولین‌بار نفت از زیرزمین به بیرون فوران کرد و نخستین چاه نفت جهان در آمریکا به نفت رسید. این واقعه در ایالت پنسیلوانیا در محلی به نام اولد کریک رخ داد. ادوین ال دریک 60ساله که خود را سرهنگ بازنشسته ارتش معرفی می‌کرد سرانجام تلاش‌هایش به نتیجه رسید و توانست با حفر چاه به نفت دست یابد. برخلاف عقیده کارشناسان آن دوره، ‌ادوین دریک معتقد بود با حفر یک چاه ساده می‌توان نفت استخراج کرد. او یک چاه را به لطف یک سرمته که به یک کابل متصل بود و توسط یک ماشین بخار به حرکت درمی‌آمد، حفر کرد.

هنگامی که مته حفاری به عمق 23متری رسید طلای سیاه از این چاه به بیرون فوران کرد. جویندگان طلای سیاه به ایالت پنسیلوانیا هجوم آوردند و منطقه از دکل‌های چاه‌ها پوشیده شد و بسیاری به ثروت رسیدند. در حالی‌که سرهنگ دریک فاقد توانایی معامله و تجارت بود دچار فقر و فلاکت شد و در یک نوانخانه دولتی در ایالت پنسیلوانیا درگذشت.

کد خبر 144109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز