حسن مستوفی، فرزند میرزایوسف در حدود سال 1250 شمسی در تهران به دنیا آمد.

پدرش صدراعظم ناصرالدین شاه بود و چون در گذشت، به فرمان شاه، تمام مشاغل و امتیازات او به حسن 12 ساله داده شد و مستوفی‌الممالک لقب گرفت. کارهای وی را در این دوران، نایبی انجام می‌داد که از طرف شاه تعیین شده بود. مستوفی در 30 سالگی راهی اروپا شد و پس از چند سال به دعوت اتابک اعظم، نخست‌وزیر محمدعلی شاه به ایران بازگشت و در کارهای دولت ترقی کرد. وی یکی از چهره‌های جالب و مهم عصر مشروطیت است که 6بار به نخست‌وزیری رسید و 11کابینه تشکیل داد. 5‌مرتبه وزیر جنگ، 4نوبت وزیر کشور، یک دفعه وزیر امور خارجه و یک بار وزیر مشاور شد. وی همچنین در ادوار اول، سوم، چهارم و پنجم نماینده مجلس شورای ملی بود، ولی به علت احراز مشاغل اجرایی، کمتر در مجلس کار کرد. وی مردی به تمام معنی اعیان و اشرافی بود و به‌‌رغم داشتن فرزندان زیاد از همسران متعدد، هیچ‌کدام از فرزندانش رشد سیاسی و علمی پیدا نکردند.
میرزاحسن خان مستوفی‌الممالک سرانجام در 6شهریور 1311 شمسی به دلیل سکته قلبی در سن 61 سالگی جان سپرد.

1526 میلادی: فتح مجارستان توسط سلطان سلیمان

در روز 28آگوست سال 1526 میلادی سلطان سلیمان دوم ملقب به قانونی، لشکر لودویگ دوم پادشاه مجارستان را در موهاکس در هم می‌شکند و مجارستان را فتح می‌کند. با پیروزی سلطان سلیمان قانونی، مجارستان برای چند قرن به عنوان یک کشور مستقل از صحنه جهان محو می‌شود. در دوران سلطنت طولانی سلطان سلیمان قانونی، امپراتوری عثمانی به اوج شکوه و اقتدار خود می‌رسد. وسعت این امپراتوری در زمان سلطان سلیمان از مراکش تا مرز ایران و از دروازه‌های وین تا جنوب عربستان گسترش یافت. در شرق فقط ایران مانع گسترش بیشتر این امپراتوری شد. بنابر این سلطان سلیمان قانونی توجه خود را به غرب معطوف کرد. در دشت موهاکس ارتش لودویگ دوم پادشاه مجار و سلطان سلیمان قانونی مقابل هم صف کشیدند. سلطان سلیمان قانونی دست به یک تاکتیک نظامی زد و دستور داد قلب سپاهش طوری آرایش بگیرد که در میان آن شکاف‌هایی به نظر برسد تا از این طریق سواره نظام مجار فریب شکاف در قلب سپاه عثمانی را خورده و دست به حمله بزند. تاکتیک سلطان سلیمان دوم ثمربخش بود و سواره نظام مجارستان به امید دستگیری سلطان به قلب سپاه عثمانی حمله‌ور شد ولی در دام افتاد.

1963 میلادی: سخنرانی مشهور مارتین لوترکینگ

«رویایی دارم»، از سخنرانی‌های مشهور مارتین لوترکینگ در 28آگوست سال 1963 میلادی است که در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهپوستان و سفیدپوستان در برابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشنگتن دی‌سی ایراد شد. رویایی دارم، از مهم‌ترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌آید. مارتین لوترکینگ در این سخنرانی که در آن عبارت «رویایی دارم» تکرار می‌شد، درباره آرزوی خود سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که زمانی در آمریکا طبق مرام و آ‌رمان خویش زندگی کند و تحقق مساوات و برابری ذاتی انسان‌ها را به چشم ببیند.

کد خبر 144126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز