حضرت آیت‌الله‌العظمی شهاب‌الدین مرعشی نجفی، در سال 1315 هجری قمری در نجف به دنیا آمد.

مرعشی نجفی

پدرش سیدشمس‌الدین از بزرگان فقهای دوران خود بود. سیدشهاب‌الدین در 27سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. آیت‌الله مرعشی نجفی هرگز نتوانست به زیارت کعبه مشرف شود چون تمام درآمد خود را صرف خرید کتاب می‌کرد و ازاین‌رو می‌گفت که استطاعت و تمکن مالی لازم برای تشرف به خانه خدا را ندارد. این کتابخانه هم‌اکنون بیش از 250 هزار جلد کتاب چاپی و 25 هزار جلد کتاب خطی دارد. سرانجام این مرجع بزرگ تقلید شیعه، در هفتم شهریور سال 1369 شمسی، در سن 96 سالگی بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت و در جوار کتابخانه بزرگش در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

1533 میلادی: مرگ آتاهو الپا

آتاهو الپا، سیزدهمین و آخرین امپراتور اینکا در آمریکای جنوبی و فرزند هوایناکاپاک بود. او و برادر ناتنی و بزرگ‌ترش هواسکار همزمان باهم در قلمرویی که پدرشان میان آن دو تقسیم کرده بود، به امپراتوری تاهوان‌تین‌سویو رسیدند. با ورود اسپانیایی‌ها به سرزمین تاهوان‌تین‌سویو، میان دو برادر جنگ درگرفت. در یورش هواسکار به کیتو، نخست آتاهو‌الپا به دست برادرش اسیر شد اما توانست فرار کند و در جنگ چیمبورازو، هواسکار را به اسارت درآورد. وی در یک جنگ سرنوشت‌ساز با اسپانیایی‌ها به اسارت درآمد. وی پیشنهاد گرویدن به مسیحیت را نپذیرفت و کتاب مقدسی را که وینسنت ‌دووال‌ورده کشیش اسپانیایی بر او عرضه کرده بود بر زمین انداخت اما در ۲۹ آگوست ۱۵۳۳، پس از تعمید تحمیلی و پذیرش اجباری مسیحیت به دار آویخته شد. جنازه وی را به خاک سپردند اما سرخپوستان شبانه جسد وی را ربودند و در کیتو به خاک سپردند. هنوز هم برخی از قبایل سنتی برای آتاهو الپا سوگواری می‌کنند.

1949 میلادی: نخستین آزمایش هسته ای شوروی

پس از پایان جنگ دوم جهانی، دانشمندان در آمریکا به تحقیق در رابطه با تسلیحات هسته‌ای ادامه دادند. اگرچه این تصور وجود داشت که هیچ کشور دیگری در دنیا نمی‌تواند تا پیش از سال ۱۹۵۵ به فناوری ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد اما کلاوس فیوکس یکی از فیزیک‌دانان آلمانی که در رابطه با مواد فوق انفجاری با تیم اوپنهایمر همکاری می‌کرد، طرح‌ها و جزئیات طراحی بمب آزمایش شده در ترینیتی را در اختیار جاسوسان شوروی قرارداد. به این ترتیب در ۲۹ آگوست ۱۹۴۹ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نخستین آزمایش اتمی خود را با موفقیت انجام داد و غرب را در وحشت فرو برد. این انفجار اثر زیادی در تسریع جنگ سرد گذاشت و موجب ایجاد رقابت تسلیحاتی بین آمریکا و شوروی شد.

2008 میلادی: جشن عمومی قذافی در بنغازی

در ۲۹ آگوست سال ۲۰۰۸ میلادی، قذافی یک جشن عمومی در بنغازی با حضور حکمرانان و پادشاهان آفریقایی ترتیب داد و در آنجا به‌خود لقب شاه شاهان آفریقا را داد که این در واقع بخشی از تلاش او برای تشویق حکام آفریقایی و دولت‌های متبوعشان برای پیروی از قذافی در قالب اتحادی بزرگ بود. دیدگاه‌های قذافی در این‌باره و درباره یکسان‌سازی‌ نظامی در آفریقا با واکنش دیگر دولت‌های آفریقایی مواجه شد. قبل از آن در یک جشن تاجگذاری در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی، در پنجاه و سومین سالگرد تأسیس اتحادیه آفریقا، قذافی به‌عنوان رئیس این اتحادیه انتخاب شد. او در آن مراسم به رهبران آفریقایی گفت: من به تلاش خود برای رسیدن به ریاست ایالات متحده آفریقا ادامه خواهم داد.

کد خبر 144208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز