گروه بین‌الملل: یک روز پس از دیدار 7ساعته وزیر خارجه ترکیه با مقام‌های سوریه و بشار اسد درباره اوضاع و تحولات جاری در این کشور، یک هیأت بین‌المللی روز گذشته برای گفت‌وگو با مقامات ارشد سوریه وارد دمشق شد.

سران کشورها

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این هیأت بین‌المللی مرکب از نمایندگان کشورهای هند، برزیل و آفریقای جنوبی با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه درباره گفت‌وگوهای دولت و تظاهرات‌کنندگان، ضرورت توقف خشونت و احترام به حقوق بشر و اطلاع از اوضاع جاری در سوریه به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند. الجزیره اعلام کرده که این نمایندگان قرار است با ارشدترین مقامات سوریه دیدار کنند. در همین حال، وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد در این دیدار خواستار توقف درگیرها و خونریزی‌ها در این کشور شده است. وی پس از بازگشت از دمشق با اشاره به اینکه کشور متبوعش، رویدادهای سوریه را در روزهای آینده زیرنظر خواهد داشت، تصریح کرد: گفت‌وگوهایش با بشار اسد بسیار صریح و شفاف بوده و آنکارا با تمامی بخش‌های جامعه سوریه در تماس خواهد بود.

وزیر خارجه ترکیه با ابراز امیدواری درباره اینکه کشورش شاهد فرایند انتقالی مسالمت‌آمیزی باشد که برای مردم سوریه فرصت رقم زدن آینده خویش را فراهم آورد، تاکید کرد: به اسد پیشنهاد کردیم اصلاحاتی را پیاده کند که زمینه انتقال سوریه به سوی نظامی متکثر را فراهم سازد.داوود اوغلو با اشاره به اینکه سوریه به رهبری بشار اسد پس از تکمیل فرایند اصلاحات الگویی برای جهان عرب خواهد بود، تاکید کرد: ترکیه همچنین بر یکپارچگی ارضی و ثبات در سوریه تاکید دارد. بشار اسد نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه برای حمایت از ثبات کشور و امنیت شهروندان در تعقیب گروه‌های تروریستی سهل انگاری نخواهد کرد، افزود: سوریه مصمم به تکمیل گام‌های اصلاحات فراگیر بوده و از هرگونه کمک کشورهای دوست در این زمینه استقبال می‌کند. اسد تاکید کرد که نمی‌گذارد سوریه به دست تروریست‌ها بیفتد.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد اسد در مقابل فشارهای ترکیه به نمایندگی از غرب، کوتاه نیامده و همچنان بر مواضع خود تاکید دارد. از سوی دیگر و درحالی‌که برخی منابع از بستر‌سازی‌ آمریکا برای فراخواندن بشار اسد به کناره‌گیری از قدرت خبر دادند، شورای امنیت روز گذشته به‌منظور اطلاع از گزارش بان کی مون دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات در سوریه و اتخاذ اقداماتی براساس آن، تشکیل جلسه داد.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، برخی منابع دیپلماتیک با اشاره به مخالفت روسیه و چین با دخالت شورای امنیت درباره سوریه، صدور هرگونه بیانیه قوی علیه دمشق را بعید دانستند.

شبکه‌های خبری فاکس و سی‌ان‌ان دیروز به نقل از منابع خبری خود گزارش دادند، کاخ سفید قرار است امروز خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شود. این شبکه‌ها با تصریح بر اینکه دولت آمریکا در این زمینه با کشورهای شورای امنیت رایزنی خواهد کرد، افزود: وزارت خزانه‌داری آمریکا خود را آماده تحریم دیگری علیه سوریه می‌سازد.در همین حال، یک مقام مسئول در دولت اوباما تصریح کرد: تحریم‌های جدید در سطحی خواهد بود که رهبران سوری را واخواهد داشت به خواسته‌های بین‌المللی درباره توقف سرکوب تظاهرات‌کنندگان گوش فرادهند. اما در نخستین واکنش سوریه به انتشار برخی اخبار درباره کشته شدن وزیر دفاع عزل شده، مقام‌های این کشور، اخبار منتشره را تکذیب کردند.

به گزارش شبکه خبری روسیا‌الیوم، مقام‌های سوریه با اشاره به اینکه علی حبیب از 20 روز گذشته عمل جراحی غده پروستات داشته است، تاکید کردند: پزشکان استراحتی 2ماهه برای وی تجویز کرده‌اند و در حال حاضر وضعیت جسمانی‌اش مساعد است.از سوی دیگر، درگیری‌ها روز گذشته نیز در سوریه ادامه داشت و دیده بان حقوق بشر این کشور از شنیده شدن تیراندازی‌های سنگین در دیر الزور خبر داد اما برخلاف روزهای گذشته از اشاره به شمار کشته شدگان احتمالی دراین تیراندازی‌ها خودداری کرد.

کد خبر 142800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز