جمعه ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده بودند وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌و‌گویی تلویزیونی به صراحت خواستار تغییر رژیم در سوریه می‌شود، هیلاری کلینتون با امتناع از این اقدام یک دستور کار برای کشورهای دیگر جهت افزایش فشار بر دولت بشار اسد تعیین کرد.

مذاکره

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس از کشورهای دیگر خواست تا همراه با آمریکا فشارها بر دولت سوریه را به‌ویژه با تحریم صنایع نفت و گاز این کشور افزایش دهند. در این گفت‌وگوی تلویزیونی کلینتون با تعیین یک دستور کار اعلام کرد که برای افزایش فشارها چین و هند اقدام به تحریم انرژی سوریه کنند و روسیه از فروش تسلیحات به این کشور دست بردارد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما از چین و هند می‌خواهیم با ما قدم بردارند؛چون این دو کشور سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در بخش انرژی سوریه دارند. ما همچنین از روسیه می‌خواهیم فروش تسلیحات به سوریه را متوقف کند.

وی همچنین با درخواست برای همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا گفت: آنچه ما اکنون واقعاً به آن نیاز داریم این است که صنایع نفت و گاز دولت اسد را تحت تحریم قرار دهیم. ما خواستار آن هستیم که قدم‌های بیشتر اروپا را در همین مسیر ببینیم. آمریکا و متحدان غربی این کشور تلاش می‌کنند که شورای امنیت را به تحریم سوریه ترغیب کنند اما چین و روسیه (2عضو دائم) در کنار هند، برزیل و آفریقای جنوبی (از اعضای غیردائم) شورا، با تصویب چنین قطعنامه‌ای علیه سوریه مخالفند. وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکا به صراحت خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه نمی‌شود، گفت: مهم است که فقط آمریکا خواهان کناره‌گیری بشار اسد نشود و کشورهای دیگر نیز از این موضع حمایت کنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم که در هفته‌های اخیر هر دو در مورد خشونت‌ها در سوریه ابراز تأسف کرده بودند در مذاکره تلفنی خود به‌طور مستقیم به کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت اشاره نکردند.

کاخ سفید در بیانیه‌‌ای اعلام کرده است که رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی خود با نخست‌وزیر ترکیه ضمن تأکید بر پایان خشونت‌ها در سوریه در مورد لزوم «گذار به سوی دمکراسی» در سوریه با یکدیگر توافق کردند.

پیشنهادهای ترکیه برای اسد

منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که دیدار اخیر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با رئیس‌جمهور سوریه در مجموع ۶ساعت و نیم طول کشیده که 3ساعت آن صرف مذاکرت رو در روی دو‌طرف شده است.
گفته می‌شود ترکیه در این مذاکرات حساس پیشنهادهایی را به بشار اسد ارائه کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که توقف فوری اقدامات علیه معترضان، بازگشت نیروهای ارتش به پادگان‌ها،تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی با اعلام جزئیات کامل آن از جمله درخواست‌های ترکیه بوده است. رئیس‌جمهور سوریه هم در این دیدار تاکید کرد که به مقابله با گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد. وی گفت: سوریه هرگز در پیگرد گروه‌های مسلح تروریست به خاطر حمایت از ثبات وطن و امنیت شهروندان مسامحه نخواهد کرد و البته به تکمیل روند اصلاحات فراگیرمصمم خواهد بود.

پذیرش برخی اشتباه‌ها در سوریه

روزنامه لبنانی دیلی‌استار به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که بشار اسد در دیدار با نمایندگان 3کشور عضور شورای امنیت(برزیل، هند و آفریقای جنوبی) «برخی اشتباه‌ها» از سوی نیروهای امنیتی این کشور را پذیرفته است.معاونان وزیر امور خارجه این کشورها برای بررسی شرایط سوریه با بشار اسد و ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو داشتند. نماینده هند در این مذاکرات در بیانیه‌ای اعلام کرد که بشار اسد از اشتباه‌های صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی آگاه است و برای جلوگیری از تکرار آنها تلاش می‌کند. معاون وزیر امور خارجه هند همچنین از تعهد اسد برای ادامه روند اصلاحات خبر داد.این در حالی است که منابع نیمه رسمی سوریه اعلام کردند که در پی تعیین وزیر دفاع جدید، بشار اسد رئیس جدید ستاد مشترک ارتش سوریه را نیز تعیین کرده است.

کد خبر 142880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز