دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ویلیام هیگ‌ وزیر خارجه انگلیس و هیلاری کلینتون همتای آمریکایی‌اش ابتدای این هفته در لابه‌لای سخنان و موضعگیری‌هایشان علیه دولت سوریه، از تلاش برای متقاعدکردن کشورهای عرب در موضعگیری علیه سوریه خبر داده بودند.

بشار اسد

تحولات 48ساعت گذشته نشان می‌دهد که تلاش آنها به نتیجه رسیده است. ساعتی بعد از بیانیه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس علیه دولت سوریه و در محکوم‌کردن خشونت‌ها در این کشور، پادشاه عربستان هم علیه بشاراسد بیانیه داد و سفیر این کشور را از دمشق فراخواند.عصر دیروز همچنین کویت از فراخواندن سفیرش از سوریه خبر داد. سوریه در نخستین واکنش به بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس، کشورهای عضو این شورا را به بازنگری در مواضع خود فراخواند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، دولت سوریه با اشاره به بیانیه شورای همکاری و نیز فراخواندن سفیر عربستان در دمشق، تاکید کرد: بیانیه این شورا به‌طور کامل اطلاعات و حقایق مطرح شده از سوی دولت سوریه چه درباره اقدام گروه‌های مسلح در کشتار مردم و تخریب اموال عمومی و چه درباره بسته اصلاحات اعلام شده از سوی بشار اسد در سخنرانی 20 ژوئن گذشته را نادیده گرفته است.
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، بر ضرورت توقف فوری اقدامات خشونت‌بار و هرگونه اقدام مسلحانه، توقف خونریزی‌ها، روی‌آوری به خردورزی و اجرای اصلاحات جدی و ضروری ضامن حقوق، کرامت و آرمان‌های ملت سوریه تاکید کرده بودند.

این در حالیست که ملک عبدالله بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در اظهاراتی شدید‌اللحن با اشاره به اینکه کشورش با تحولات جاری در سوریه موافق نیست، افزود: حوادث بسیار فراتر از آن است که دلایل ارائه‌شده آن را توجیه کند.وی در اظهارات خود که ساعاتی پس‌از موضع‌ نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب بیان شد، ضمن فراخواندن سوریه به انتخاب میان‌ دو گزینه روی‌آوردن به خردورزی یا فرورفتن در گرداب آشوب و نابودی، بر ضرورت توقف آنچه «ماشین قتل و کشتار» نامید، تاکید کرد.

بیانیه پادشاه عربستان درباره تحولات اخیر سوریه و محکومیت خشونت و کشتار مردم در حالی صادر شده است که جهان تصویر تانک‌های زرهی عربستان هنگام ورود به خیابان‌های بحرین برای سرکوب اعتراض‌های ضددولتی آنها در ماه‌های گذشته را هنوز فراموش نکرده‌است.در همین حال، دبیرکل اتحادیه عرب با فراخواندن سوریه به توقف فوری تمامی اقدامات خشونت‌بار و امنیتی، نسبت به اوضاع ناآرام در شهرهای حماه، دیر الزور و دیگر مناطق ابراز نگرانی کرد. این نخستین واکنش رسمی اتحادیه عرب به تحولات سوریه در ماه‌های گذشته است.

از سوی دیگر یک مقام رسمی سوری در واکنش به این مواضع تاکید کرد: برون‌رفت از گردونه خشونت جاری و تمایل صادقانه به مصالح سوریه، ایجاب می‌کند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر توقف اقدامات تخریبی و محکوم‌کردن خشونت‌های مسلحانه گروهک‌ها و نیز بر داشتن فرصت کافی به اصلاحات ارائه‌شده در کشور تاکید کنند.

مردم سوریه مخالف مداخله آمریکا

در همین حال، رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه با اشاره به اینکه درصورت نیاز، مجددا به شهرهای دیگر این کشور مسافرت خواهد کرد، افزود: مردم سوریه خواهان مداخله نظامی آمریکا نیستند. من باز هم تاکید می‌کنم که مردم این کشور هستند که مخالف مداخله نظامی آمریکا هستند.

کد خبر 142576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز