یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز پیش از سفر وزیر خارجه ترکیه به سوریه، جنگی لفظی میان مقام‌های دو کشور درگرفت.

ترکیه -اردوغان

 به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیروز با اشاره به اینکه آنکارا نمی‌تواند شاهد اقدامات خشونت بار در کشوری باشد که بیش از 850 کیلومتر مرز مشترک و روابط تاریخی، فرهنگی و خانوادگی با آن دارد، در عین حال، اذعان کرد: مشکلات سوریه، نه مسئله‌ای خارجی بلکه مسئله‌ای کاملا داخلی است اما ما باید به صداهای برآمده در این کشور گوش فرا دهیم و عملا همین کار را می‌کنیم. وی همچنین با اشاره به تحولات سوریه، افزود:

احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه راهی سوریه می‌شود تا با مقام‌های دمشق درباره تحولات جاری در این کشور گفت‌وگو و رایزنی کند. در نخستین واکنش به این اظهارات، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه در انتقاداتی شدید از مواضع ترکیه تاکید کرد: اگر ترکیه به مداخلات خود در امور سوریه ادامه دهد، با واکنش محکم‌تری روبه‌رو خواهد شد.

خانم بثینه شعبان با تاکید بر این مسئله که وزیر خارجه ترکیه با واکنش محکم دمشق روبه‌رو می‌شود، اظهارات اخیر مقامات ترک در قبال تحولات داخلی سوریه را زیر سؤال برد. وی همچنین از عدم‌محکومیت کشتار مردم، نیروهای امنیتی و ارتش توسط مقامات ترک شدیدا انتقاد کرد.از سوی دیگر، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل در یک گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، نگرانی خود را از شدت گرفتن ضرباهنگ خشونت در این کشور ابراز کرد. مارتین نیسیرکی سخنگوی بان‌کی‌مون با اشاره به این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد:

بان‌کی‌مون در این تماس در پیامی آشکار خواستار توقف فوری اقدامات خشونت بار در سوریه شد. این در حالی است که بشار اسد از ماه آوریل گذشته هرگونه تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد را رد کرده بود. در همین حال، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با انتقاد از مواضع خصمانه غربی‌ها علیه کشورش، تاکید کرد که این تحولات در واکنش به کشته شدن شمار زیادی از شهروندان و نیروهای امنیتی در درگیری با افراد مسلح صورت می‌گیرد. سوریه از نیمه ماه مارس گذشته صحنه درگیری میان نیروهای ارتش و افراد مسلح در شهرهای مختلف بوده است.

کد خبر 142464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز