چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

نوزدهمین نمایشگاه قرآن در مصلای تهران، حال و هوای دیگری به شب‌های ماه مبارک رمضان می‌دهد.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 613

این نمایشگاه، مثل هر سال یک بخش ویژه کودکان و نوجوانان دارد که در شبستان مصلا قرار دارد.

در سالن کودکان کارگاه‌های متنوعی برپاست.70 کارشناس و مربی تلاش می‌کنند با برپایی کارگاه‌ها و فعالیت‌هایی مانند قصه‌گویی، کتاب‌سازی، خاطره‌نویسی، نقاشی دیواری، نقش برجسته و کتیبه‌سازی بر روی گِل خام، تذهیب، کتیبه نگاری، خوشنویسی، کاغذبری، چاپ نقوش اسلامی، تشعیر، گل و مرغ، سنجش معلومات قرآنی، مسابقه‌های رایانه‌ای و حل جدول‌های قرآنی، ساعاتی آموزنده و جذاب برای بچه‌ها فراهم آورند.

در هر کارگاه یکی از هنرهای مرتبط با کتابت قرآن کریم ارائه می‌شود و مربیان درصددند تا روزگاران گذشته و هنرهای اصیل قرآنی آن دوران را برای کودکان زنده کنند.

محسن حموله، یکی از مسئولان بخش کودک نمایشگاه می‌گوید:«در این بخش سعی شده است مخاطبان در محیطی آرام و دلنشین قرار بگیرند تا ضمن لذت بردن از فضای آراسته و آرام، از هنرهای مرتبط با قرآن کریم بهره ببرند و به فعالیت‌های مورد علاقه‌ خود بپردازند.»

نورپردازی محوطه‌ بخش کودک نیز به گونه‌ای است که مخاطب در نگاه نخست، آسمان درخشان و پرستاره شب را پیش روی خود می‌بیند و در چنین فضایی مشغول به فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

در همین حال در بخش کودک نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همه روزه دو نمایش سایه‌ای با الهام از قصه‌های قرآنی اجرا می‌شود؛ کودکان در غرفه‌های ویژه با آیات و کلمات نورانی قرآن مجید آشنا می‌شوند و به تلاوت و روخوانی قرآن می‌پردازند.

اما در بخش نوجوان هم کارگاه‌های متنوعی بر پا شده است و نوجوانان می‌توانند خطاطی و هنرهای دیگر مرتبط با قرآن را در این کارگاه‌ها آموزش ببینند.

یک بخش هم مثل سال‌های گذشته به آموزش وبلاگ نویسی می‌پردازد و اجرای مسابقه برای بهترین وبلاگ نویس‌های قرآنی. در این سالن، یک بخش هم به نمایش مجسمه ‌آدم های عجیب الخلقه موزه سن پترزبورگ اختصاص دارد.

اما از بخش ‌های جالب این نمایشگاه بخش هنرهای تجسمی است. مسعود زنده روح، دبیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن می‌گوید:«بخش تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با 203 اثر از 133 هنرمند کشور آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه، رشته های طراحی و نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، پوستر ، سفال و سرامیک ارائه شده و در بخش ویژه نیز 20 اثر منبت و معرق به نمایش گذاشته شده است. همچنین نمایشگاه عکس «تصویر آفتاب» شامل20عکس از کودکی تا ارتحال امام خمینیره برگزار شده است.»

زنده روح می‌گوید:«برگزاری 45 کارگاه تجسمی در 23 شب ماه مبارک رمضان از برنامه های دیگر بخش تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.»

در این بخش آثاری از استاد امیرخانی، رضا بانگیز، منیژه آرمین و... دیده می‌شود. روبه روی بخش هنرهای تجسمی، آثار برگزیده اولین جشنواره هنرهای تجسمی کودکان و نوجوانان با مضمون نیایش به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه،300 ناشر شرکت کرده اند و آثار قرآنی و مذهبی خود را ارائه می‌کنند. در بخش نرم افزاری هم، نرم‌افزارهای آموزش قرآن ، نرم‌افزارهای دینی و... عرضه می‌شود.

فرهنگ‌سرای قرآن نیز در این نمایشگاه حضور دارد و فعالیت‌های مختلفی برای نمایشگاه در نظر گرفته است.

این نمایشگاه تا 4شهریور ادامه دارد و ساعت‌های بازدید از آن در روزهای عادی، 17 تا 24 است.

مصلای تهران در خیابان شهید بهشتی، رو به روی ایستگاه مترو قرار دارد.

کد خبر 142138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز