کاروان‌های استقبال از ماه مبارک رمضان آمدند، گل و شیرینی و کتاب دادند و... هلال ماه رمضان را رؤیت کردند و رفتند.مسجدها غبارروبی شدند و شهر آذین‌بندی؛ ماه رمضان آمد و شب اول ماه، نور افشانی شد این شهر.

sky

و اینک روزهای ماه رمضان را سپری می‌کنیم.روزها که روزه‌ایم اما شب‌ها در هر گوشة شهرمان و در هر محله، ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان دارد برگزار می‌شود؛ درست در همان لحظه‌های خستگی و بیکاری بعد از افطار.

سرکی کشیده‌ایم به بخشی از این برنامه‌ها تا بدانیم چه خبر است، تا اگر شبی از شب‌های ماه رمضان دلتنگ شدیم، به میان این جمع برویم در برنامه‌هایی به نام «مهمانی‌خدا».

  • هوای رمضان

یک ساعت بعد از افطار شروع می‌شود و راه دور نیست. در همین محلة‌ خودمان است. شاید اگر سرت را از پنجره بیرون ببری، محله را ببینی که حال و هوای رمضان گرفته با برگزاری نمایشگاه قرآن و برنامه «پنجره‌های آسمان» ( محفل انس با قرآن کریم)که در همه مناطق و درهمه مسجدهای تهران برگزار می‌شود. همچنین می‌توانی با تور گردشگری «نیایش»، به اماکن شهر تهران مثل امامزاده‌ها و محافل مذهبی و...سری بزنی.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 613

  • اولی‌ها

«سحرخیزان کوچک» که برای اولین بار روزه می‌گیرند، می‌توانند در برنامة ویژه‌ای که در بوستان یا فرهنگ‌سرای محله‌شان برگزار می‌شود، شرکت کنند. این جشنِ تکلیف به صورت مفصل و با حضور شهردار منطقه و برگزاری برنامه‌هایی مانند تواشیح، مسابقه و... برگزار می‌شود.

در محله خبرهای دیگری هم هست.« محلة آسمانی» برنامه فرهنگ‌سراها و مراکز وابسته به شهرداری‌هاست که هر شب با اجرای برنامه‌های تخصصی، آموزشی و مسابقه‌های هنری و... برگزار می‌شود. بخشی از این برنامه به موضوع‌های شهروندی مثل تفکیک زباله، رفتار شهروندی و... می‌پردازد. در این برنامه هر شب یک موضوع با اجرای نمایش، سخنرانی و مسابقه، مطرح می‌شود.

  • از بالای برج میلاد

    امسال هم مؤذنان به برج میلاد می‌روند و از بلندترین نقطة تهران اذان می‌گویند. این شب‌ها در برج میلاد و محوطة ‌اطراف آن خبرهایی هست و البته حضور در آن‌جا برای عموم آزاد است؛ برنامه‌هایی مثل برپایی نمایشگاه، برپایی نماز جماعت و پخش مشاعره قرآنی . سفرة افطار کشورهای اسلامی هم گسترده خواهد شد.البته علاقه‌مندان به نجوم، شب آخر ماه می‌توانند در مراسم رؤیت هلال ماه شوال شرکت کنند.

    • به احترام شعر

    از سومین روز ماه رمضان آغاز شده و تا دوازدهم ماه ادامه دارد. پس از افطار در خانه هنرمندان محافل مختلف شعر، نیایش، ادعیه و جایگاه آن در ادبیات شکل می‌گیرد. هر روز هم از دو ساعت مانده به افطار، برنامه شعر، نیایش و بررسی ادبیات نمایشی از فردوسی تا حافظ و... با حضور هنرمندان، ادبا و البته شما برپا می‌شود.

    • ورزشی‌ها

    از سال‌های خیلی دور شروع شد و بدون هیچ هماهنگی، گل‌کوچک شد ورزش ماه رمضان. در همه محله‌ها بچه‌های محل تا سحر فوتبال بازی می‌کردند و بزرگ‌ترها به زورخانه می‌رفتند. حالا همین ورزش شکل رسمی به خود گرفته و ماه رمضان در 375 محله تهران مسابقه فوتسال یا همان گل کوچک خودمان برگزار می‌شود. مسابقات تنیس روی میز و شطرنج هم هست. و البته نوجوانان و جوانان علاقه‌مند برای شرکت در همه این مسابقات می‌توانند به سرای محله‌شان مراجعه و ثبت نام کنند. همچنین در همه مجموعه‌های ورزشی مناطق 22 گانه تهران برای خانم‌ها مسابقات تنیس روی میز، شطرنج و شنا برگزار می‌شود.

    البته ورزش‌های همگانی و تفریحات ورزشی هم در همه محله‌ها برای خانواده‌ها هست. بخش عمده‌ای از برنامه‌های بوستان آزادگان هم ادامه خواهد داشت و اجرای آنها، هر شب بعد از افطار شروع می‌شود.

    • همة شهرهفته‌نامه دوچرخه شماره 613

    در مترو، بوستان‌ها و میدان های اصلی شهر با توزیع بسته‌های افطاری، از روزه‌دارانی که نمی‌توانند برای افطار به خانه یا هر مقصد دیگری که دارند برسند، پذیرایی می‌شود.

    در برنامه‌ای با عنوان «30 تدبر، 30 تلنگر» آموزش‌های مذهبی داده می‌شودکه با آیه‌ها و روایات به موضوع‌های سادة زندگی می‌پردازد. جشنوارة قرآنی «شمسه» هم هست که در 18 رشته به نقش آموزه‌های قرآنی در زندگی شهری می‌پردازد. و همین‌طور بسیاری برنامه‌های دیگر که باز به آنها خواهیم پرداخت. حالا اگر در نزدیکی محله زندگی شما مسجدی نیست، اما این روزها و شب‌ها صدای اذان می‌آید، تعجب نکنید. در170 نقطه تهران که نزدیک مسجد نیست، اذان پخش می‌شود؛ آن هم نه با بلندگوی معمولی، با سیستمی که امواج صدا را پرتاب می‌کند تا همه، چه دور و چه نزدیک، صدایی یکسان بشنوند.

    • شیدا شو

    باغ موزه دفاع مقدس مثل هر سال، بوی ماه رمضان گرفته است با برنامة «شب‌های شیدایی»، آموزش و قرائت قرآن در مسجد خرمشهر و برنامه‌های فرهنگی در محل دریاچه هورالعظیم . در بازار هنر هم سفره افطار اقوام ایرانی گسترده شده و محصولات فرهنگی ارائه می‌شود.

کد خبر 142232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز