همشهری آنلاین: یک شرکت آمریکایی اعلام کرد اولین کارآزمایی‌های بالینی که استفاده از سلول‌های بنیادی را برای درمان دو شکل نابینایی مورد بررسی قرار می‌دهد، با انتخاب بیماران آماده آغاز شدن است.

stem cell

به گزارش خبرگزاری فرانسه نمایندگان شرکت Advanced Cell Technology یا ACT مستقر در ماساچوست اعلام کردند شمار کلی 24 بیمار به دو کارآزمایی بالینی در یک موسسه چشم در کالیفرنیا وارد شده اند.

ACT چند ماه پیش مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا برای شروع آزمایش بالینی استفاده از سلول‌های بنیادی رویانی انسانی را برای درمان نوعی از نابینایی دوران جوانی به نام بیماری استارگارت (Stargardt) و نیز بیماری "تحلیل‌رفتگی لکه زرد خشک (dry macular degeneration) درد سالمندی را گرفته بود.

به گفته سخنگوی شرکت با انتخاب بیماران، کارآزمایی بالینی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد تا مشخص شود آیا این شیوه می‌تواند به جلوگیری از نابینایی در این افراد کمک کند یا نه.

به گفته کارشناسان مستقل این آزمایش‌های بالینی قدم مهمی در مسیر برآورده کردن یکی از بزرگترین نیازهای پزشکی در این دوران، یعنی درمان نابینایی‌هایی است که به روش‌های دیگر قابل درمان نیستند.

تحلیل‌رفتگی لکه زرد از نوع خشک دوران سالمندی از شایع‌ترین علل غیرقابل بازگشت نابینایی در افراد بالای 55 سال است.

بیماری استارگارت نیز با نابودی لایه سلول‌های رنگ‌دانه‌دار شبکیه چشم، به نام "اپی‌تلیوم رنگ‌دانه دار شبکیه "‌(PRE) باعث نابینایی می‌شود. به دنبال آن تخریب سلول‌های گیرنده نوری در شبکیه چشم که نور را شناسایی می‌کنند هم رخ می‌دهد.

بیماران اغلب محو شدن دید، اشکال در دید در محیط‌های کم‌نور و نهایتا نابینایی کامل را تجربه می‌ کنند. این بیماری هنگامی که دو والد جهش ژنی مسئول ایجاد این بیماری را داشته باشند، در کودکشان بروز می‌کند.

شیوه درمانی با استفاده از سلول بنیادی توانسته‌است در حیوانات با ایجاد تعداد فراوانی از سلول‌های PRE- اولین سلول‌هایی که در بیماری استارگارت نابود می‌شوند، دید آنها را به حال طبیعی درآورد، و اثر جانبی منفی هم نداشته است.

دانشمندان می‌‌‌گویند سلول‌های بنیادی رویانی بالقوه می‌توانند نقش مهمی در درمان پارکینسون و بسیاری از بیماری‌های دیگر داشته باشند.

کد خبر 138197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز