یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مین‌های به جا مانده از دوران اشغال و بمب‌های خوشه‌ای عمل نکرده جنگ 33 روزه در مناطق مختلف جنوب لبنان آن قدر از زنان، کودکان و جوانان لبنانی قربانی گرفت تا جمعی از دختران لبنانی روز شنبه تصمیم به خنثی سازی آن گرفتند.

مین

به گزارش ایرنا از بیروت، بر اساس گزارش مرکز لبنانی خنثی سازی مین، تعداد شهدا و زخمی‌های مین‌های خوشه‌ای در جنوب لبنان از جنگ 33 روزه تا پایان سال گذشته میلادی به 49 شهید و 359 زخمی رسیده است.

براساس این گزارش ها در زمان حاضر گروه‌هایی برای خنثی سازی بمب های خوشه ای و مین های رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان مشغول فعالیت هستند.

'سلام عویدی' دختری از جنوب لبنان است که به عنوان عضو در کمیته بانوان مین یاب وابسته به مرکز نروژی مستقر در جنوب این کشور مشغول به کار است. او خنثی کردن صدها هزار بمب خوشه را که توسط رژیم صهیونیستی در جنگ سی و سی روزه در مناطق مختلف جنوب لبنان افکنده شده را برعهده دارد؛ سلام با خنثی کردن هر بمب، جان یک لبنانی را از خطر مرگ حتمی نجات می دهد.

'دیالا هاشم' یکی دیگر از اعضای این کمتیه نیز در این باره می گوید: گروه ما شامل شش نفر است و ما کار خودمان را از سال 2008 میلادی با ثبت نام در این کمیته و انجام تمرین های مختلف بدنی و فکری شروع کردیم.

دیالا دانشجوی سال سوم رشته ادبیات انگلیسی نیز می گوید: من همزمان با کارم به درس خود نیز ادامه می دهم؛ ما تاکنون موفق به خنثی کردن مین های بسیاری شدیم و به کار خود تا پاک سازی تمام مناطق جنوب از بمب های خوشه ای ادامه می دهیم.

این کمیته در حال حاضر تحت نظارت مرکز ملی خنثی سازی مین ها وابسته به ارتش لبنان کار خود را در روستای 'مجدل سلم' در استان 'مرجعیون' شروع کرده است.

یکی دیگر از اعضای این کمیته ' ندی نعمه' از ساکنان شهر صور می باشد که به وی لقب درهم شکننده مین ها را داده اند.

وی درباره روزهای اولیه کار خود می گوید: در اوایل کار خیلی می ترسیدم و از اینکه دستگاه مین باب جایگاه بمب را به من نشان می داد، به شدت احساس واهمه می کردم، ولی با گذشت زمان به این مسئله عادت پیدا کردم.

وی در ادامه می گوید: به رغم این که این کار با مشکلاتی زیادی همراه است، ولی باعث بالا رفتن روحیه معنوی ما می شود. اما مشکل اصلی این است که مادرم به طور کلی مخالف ادامه کار من در این عرصه است و از من می خواهد که این کار را ترک کنم.

یکی دیگر از دختران شاغل در کمیته بانوان مین یاب 'رحاب فتونی' از ساکنان روستای 'برج شمالی' واقع در شهر'صور' است.

وی می گوید: من مدت 3 سال است که در این جا کار می کنم و از بمب های خوشه ای هم واهمه ای ندارم؛ هنگامی که مین را پیدا می کنم، شادمانی سراسر وجودم را فرا می گیرد، چونکه با این کار توانسته ام جان بسیاری را که ممکن بود با این بمب ها از بین بروند، نجات دهم.

فتونی در ادامه می گوید: در این منطقه بسیاری از کشاورزان و کودکان بر اثر منفجر شدن بمب های خوشه ای جان خود را از دست داده اند و من توانستم تقریبا ده مین را در این منطقه خنثی کنم؛ آرزو دارم که کشورهای جهان از ساخت و صدور این نوع

بمب ها ممانعت به عمل آورند. ما می خواهیم که مردم کشورمان در امنیت و آرامش زندگی کنند و خطری متوجه جان آنها نباشد.

'سلام عویدی' یکی دیگر از داوطلبان کار در کمیته مین یاب می گوید: تا کلاس سوم راهنمایی درس خوانده ام؛ من روزها در این کمتیه مشغول به فعالیت هستم و شب هم به عنوان پرستار در بیمارستان 'جبل عامل' واقع در شهر صور کار می کنم.

وی درباره تجربه های اولیه خود دراین زمینه می گوید: با حوادث زیادی در این زمینه برخورد کردم، مثلا یادم می آید پسری بود که بر اثر منفجر شدن بمب خوشه ای تمام بدن وی دچار آسیب شده بود؛ من از این صحنه بسیار متأثر شدم و سعی کردم تلاش خود را برای پیدا کردن بمب های خوشه ای دو چندان کنم تا شاهد این گونه صحنه های تلخ نباشم.

'قاسم غصین' مدیر آموزش خنثی سازی مین در این مرکز می گوید: علی رغم اینکه در جریان انجام مـأموریت دچار آسیب و گاهی نیز زخمی می شویم، خدا را شکر به مدت پنچ سال در این عرصه فعالیت خود را ادامه دادیم.

وی پیرامون شروع به کار این کمیته می گوید: مرکز ملی برای خنثی سازی بمب های خوشه ای از سال 2006 میلادی دست به آموزش نحوه آگاهی از وجود بمب خوشه ای و به صدا درآوردن آژیرهای قرمز یا سبز در سرزمین های جنوب لبنان به مؤسس های دولتی و شهری در روستاها زده است.

قاسم پیرامون شروع به این کار می گوید: این کار توسط مؤسسه تابع کشور نروژ شروع شد و آنها هنگامی که مشاهده کردند، زنان لبنانی قادر به کار عرصه های سخت هستند، از خانم ها در این زمینه دعوت به عمل آوردند، چرا که آنها در نهایت به هموطنان خود خدمت می کنند.

وی در ادامه می گوید: ما دارای چهار گروه هستیم که یک گروه آن را دختران تشکیل می دهند و درصد هستیم که در آینده تعداد پرنسل خود را افزایش دهیم؛ در حال حاضر دختران در جریان انجام کار با سرکردن کلاه مخصوص و لباس های حمایتی ویژه با اطمینان به نفس کامل کار خود را دنبال می کنند.

کنیسه دانمارک ، گروه کمک های مردمی نروژ، سازمان انگلیسی ماگ و یک مؤسسه سوئیسی، خنثی سازی مین ‌ها را با همکاری سازمان ملی لبنانی دنبال می کنند.

همچنین ارتش لبنان با تشکیل شش گروه این مجموعه را همراهی می کند و نیروهای حافظ صلح بین المللی (یونیفیل) مستقر در جنوب لبنان هم در قسمت شمالی خط آبی مشغول خنثی سازی مین ها هستند.

مرکز لبنانی برای خنثی سازی مین ها وابسته به ارتش لبنان اعلام کرده که تا کنون 200 هزار بمب خوشه ای از دشت های جنوب و شمال منطقه 'لیطانی' خنثی شده که در واقع 52 درصد مساحت 43،2 کیلومتر مربع پاک سازی شده است.

طبق آمار این مرکز تا نوامبر سال گذشته میلادی، 136 هزاز و 336 مین از 550 هزاز مین موجود، خنثی شده و 22،6 کیلومتر مربع از مساحت کل 43،2 کیلومتر مربع آلوده نیز پاک سازی شده است.

'محمد الشیخ' رییس کمیته ملی خنثی سازی مین ها اخیرا در گفت و گویی با روزنامه لبنانی السفیر تاکید کرده بود که بزرگترین مشکلی که پیش روی طرح بزرگ خنثی سازی مین وجود دارد، مسئله مالی است که تاکنون تعداد 111گروه خنثی سازی مین ها به 49 گروه کاهش یافته است.

از گروه های خنثی سازی مین در سال 2006 میلادی، 26 شهید و 183زخمی، در سال 2007 ،13 شهید و 82 زخمی، در سال 2008 ،2 شهید و 40 زخمی و میان سال های 2008تا 2009 میلادی 3 شهید و 29 زخمی و در سال جاری میلادی نیز 5 شهید و 17 زخمی شدند.

کد خبر 137438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز