همشهری آنلاین: بامداد پنجشنبه پس از وقوع چند انفجار پیاپی در اردوگاه فلسطینی عین الحلوه واقع در جنوب لبنان، درگیری گسترده ای میان حرکت فتح و گروه جندالشام در این منطقه آغاز شد.

درگیری گسترده در اردوگاه عین الحلو

خبرنگار ایرنا از جنوب لبنان گزارش داد بر اثر این درگیریها، 'اسامه الشهابی' فرمانده جندالشام مورد هدف قرار گرفته که احتمال مرگ وی وجود دارد.

 تاکنون هیچ شبکه خبری، در خصوص این درگیری اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

 جندالشام شامل گروههای سلفی فلسطینی و لبنانی است که در افغانستان آموزش دیده و مبارزه می‌کردند.

نام جند الشام از نام یک اردوگاه آموزشی در افغانستان گرفته شده که ' ابومصعب الزرقاوی ' سال 1999آن را تاسیس کرد و شامل اعضایی از بلاد شام ( لبنان ، سوریه ، اردن و فلسطین ) بود.

حضور جند الشام در اردوگاه عین‌الحلوه متمرکز است و در همین اردوگاه توسط 'محمد احمد شرقیه' معروف به 'ابویوسف' به وجود آمد و سپس ریاست آن به 'اسامه الشهابی' معروف به 'ابودجانه' (رهبر عصبه الانصار) منتقل شد و به‌ اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات انفجار علیه منافع آمریکایی و ایجاد تشکیلات تروریستی در اردن تحت پیگرد دستگاههای دولتی این کشور قرار گرفت.

جندالشام ، برخی اعضای جماعه الضنیه، عصبه الانصار، عصبه النور و برخی دیگر از سلفی های علاقه‌مند به القاعده را دور خود جمع کرده زیرا جندالشام یکی از شاخه‌های القاعده به شمار می‌رود و به اندیشه و روش اسامه بن لادن تکیه می‌کند. جندالشام، پس از حمله آمریکا به عراق ظاهر شد و پس از ترور 'رفیق حریری' نخست وزیر اسبق لبنان در سال ،2005گفته شد این گروه، مسولیت ترور را بر عهده گرفته و در همین پیوند، یک نوار ویدیویی پخش شد که طی آن، یک فرد مسوولیت ترور را بر عهده گرفت و دستگاههای اطلاعاتی لبنان هویت وی را شناسایی کردند و مشخص شد که او فردی فلسطینی به نام ' احمد ابو عدس' است.

 تشکیلات جند الشام، پیش از این به ترور شخصیتهای برجسته شیعه لبنان ازجمله نبیه بری، عبدالامیر قبلان، سید محمد حسین فضل‌الله ، محمد رعد، محمد یزبک، شیخ نبیل قاووق و سید علی الامین تهدید کرده بود.

اردوگاه عین الحلوه بزرگ ترین اردوگاه فلسطینی ها در لبنان است که 70هزار پناهنده فلسطینی در آن زندگی می کنند و بیشتر آنان مسلح هستند، به همین دلیل منابع لبنانی معتقدند اگر درگیری میان ارتش لبنان با گروه تروریستی جندالشام در این اردوگاه شدت پیدا کند، تلفات بسیار گسترده ای بر جا خواهد ماند و بحران به تمام لبنان کشیده خواهد شد.

 در دی ماه سال گذشته نیز جسد 'گاندی سحمرانی' ملقب به 'ابو رامز' مسؤول گروه 'جندالشام' در پارکینگ یک خودرو در اردوگاه عین الحلوه واقع در جنوب لبنان پیدا شد.

وی بعد از اینکه ارتش لبنان اقدامات گسترده ای علیه اسلام گراهای تندرو آغاز کرد، به اردوگاه عین الحلوه واقع در جنوب لبنان فرار کرده بود.

سحمرانی قبل از همکاری با گروه های اسلامگرای فلسطینی و لبنانی در تشکیل گروه جندالشام نقش فعالی داشت و با ارتش لبنان در حادثه نهر البارد (در شمال لبنان) وارد جنگ شد.

 وی همچنین در چند درگیری با جنبش فتح شرکت کرده بود. از سوی دیگر، تاکنون 21 تن از سران اصلی و نظامی القاعده به همراه برخی از اعضای گروه 'جند الشام' ساکن اردوگاه 'عین الحلوه' واقع در جنوب لبنان خاک این کشور را به مقصد عراق و افغانستان ترک کردند.

برخی از عناصر تندرو گروه جندالشام هم مدتی پیش برای اولین بار خاک لبنان را به مقصد فرانسه و بلژیک ترک کردند.

کد خبر 131104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز