همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل به طور رسمی از ایالات متحده آمریکا به خاطر ربودن دیپلمات‌هایش در اربیل عراق شکایت کرد.

به گزارش ایرنا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل روز جمعه 29 دی به وقت نیویورک،در نامه‌ای به دبیرکل اشاره کرده است که "آمریکا بار دیگر با نقض آشکار اصول اساسی کنوانسیونها و حقوق بین‌المللی حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی، پنج نفر از کارشناسان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل را ربوده است".

در این نامه که به امضای دکتر "مهدی دانش یزدی" معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل رسیده ، تصریح شده که " این اقدام غیرقانونی آمریکا نمونه بارز بی‌اعتنایی این کشور نسبت به حقوق بین‌الملل و اصول حاکم بر روابط بین‌المللی و زیر پا گذاشتن اصل عدم تعرض به اماکن و کارشناسان کنسولی کشورها است".

نامه مذکور تاکید دارد:"جمهوری اسلامی ایران قویا این عمل گستاخانه را محکوم کرده و دولت آمریکا را مسئول عواقب این اقدام دانسته و خواستار آزادی فوری کارشناسان کنسولی ربوده شده و جبران خسارتهای وارده به اموال کنسولگری ایران است".

در این نامه آمده است که سازمان ملل و بویژه شورای امنیت باید به این تجاوز پاسخ قاطع و فوری نشان دهد.

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نامه خودخطاب به بان کی مون دبیر کل نوشته است: جمهوری اسلامی ایران در عین حال حق خود را برای پیگیری این موضوع در مجامع بین‌المللی ذیصلاح محفوظ می‌دارد.

این نامه و یادداشت اعتراض جمهوری اسلامی ایران که در تهران به سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) تحویل داده شد، برای ثبت بعنوان سند رسمی سازمان ملل نیز ارسال شده است.

سربازان آمریکایی بیست و یکم دیماه با نقض قوانین و مقررات بین المللی ناظر بر فعالیتهای دیپلماتیک و مصونیت دیپلماتها و اماکن فعالیت آنها ، با حمله به کنسولگری ایران در اربیل عراق، پنج دیپلمات ایرانی را ربودند.

کد خبر 13742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز