سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تاریخ تحلیلی هنر جهان کتابی یک جلدی در هیاتی شکیل است ،نوشته ادوارد میلر آبچان که ویراسته دوم آن توسط همکارانش تدوین و با ترجمه دکتر محمد هوشمند ویژه از سوی انتشارات بهجت به بازار کتاب عرضه شده است.

تاریخ تحلیلی هنر جهان

به گزارش همشهری آنلاین کتاب یاد شده همانند بسیاری از کتاب هایی که تحت عنوان تاریخ هنر منتشر شده اند،عمدتا تاریخ هنر در حوزه هنرهای تجسمی را رصد و گزارش کرده است(معماری،پیکرتراشی،نقاشی) و از دیگر هنرها چون سینما و تئاتر و موسیقی در آن خبری نیست. اگر چه در غرب واژه آرت بیشتر به همین منظور به کار می رود و خوشبختانه ناشر ومترجم در زیر عنوان کتاب و در روی جلد این توضیح را داده اند تا مخاطب ایرانی تصوری دیگر از این اثر نداشته باشد.

کتاب آنچنانکه در صفحه ابتدایی داخل کتاب آمده است درس های دانشگاهی تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد است که توسط اورارد میلر آپچان(استاد هنرهای زیبای دانشگاه کلمبیا)،پل استوور وینگرت(دانشیار هنرهای زیبای دانشگاه کلمبیا) و جین گاستون مالر(دانشیار هنرهای زیبای دانشگاه کلمبیا) نوشته شده است. اثری که ویراسته دوم کتاب است و تاریخ چاپ این ویراسته به حدود 1958(50 سال قبل) باز می گردد.

پیشگفتار مترجم بیش از آنکه توضیح و راهنمایی باشد برای مخاطب به انشایی می ماند درباره این که تاریخ هنر چه هدف هایی دارد و از این گونه مسائل که البته نکات مفیدی را هم طرح کرده است،اما به نظر می رسد جای معرفی و اهمیت کتاب ونویسندگان در انتهای همین بخش خالی باشد. شاید جای آن داشت که ناشر کتاب توضیحی در ابتدای اثر برای مخاطب فارسی زبان می نوشت و در آن جایگاه نویسندگان این کتاب و منزلتشان در دنیای تاریخ هنرنویسی غرب را توضیح می داد و برخی مسائل و مطالب کتاب و نحوه چینش آن را دقیق تر توضیح می داد. برای نمونه با تورق در خود کتاب تازه در می یابیم که یا مترجم و یا ناشر بخشی را هم به کتاب اضافه کرده اند به نام«اشاره ای به هنر سال های 1960 به این سو در مغرب زمین» به قلم مایکل آرکر تا بتوانند خلاء بیش از نیم قرنی کتاب را برای مخاطب ایرانی پر کنند. مقاله ای 8 صفحه ای که مشخص نیست چگونه به وسط کتاب آورده شده است. بعد از این فصل هم مطالبی درباره هنر ایران و کشورهای آسیایی چون چین و ژاپن جنوب شرقی آسیا آمده است که مطالب مفصلی است و فحوای مطالب نشان می دهدکه کار مولفان اصلی است،اما به دلیل آنکه درست بعد از همین مقاله 8 صفحه ای آمده است تردیدهایی را در ذهن مخاطب نسبتا دقیق ایجاد می کند.

مقدمه نویسندگان هم گرهی از کار نمی گشاید،چرا که این کتاب ویرایش دوم همین اثر است که به نوشته مولفان تغییرات و کاست و فزودهای اساسی با ویرایش نخست اثر دارد.

اما مقدمه اصلی که عنوان«کلیاتی درباره هنر معماری،پیکرتراشی،نقاشی»نام دارد توضیحی مفصل و کارشناسانه است درباره نگاه مولفان و هدفشان از تدوین این کتاب که در آن درباره وجوه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی هنرها سخن گفته اند. مقدمه ای که 25 صفحه از حجم کتاب را به خوداختصاص داده است.

کتاب تاریخ هنر را از دوران باستان تا سال های میانی دهه 1950 را می آورد که البته درباره مکاتبی چون رمانتیسم و نئو کلاسیسم و رمانسک و گتیگ سخن می گوید. عکس های رنگی به همراه نمایه و واژه نامه مصور از جمله دیگر ویژگی های این کتاب به شمار می رود.

انتشار تاریخ تحلیلی هنرجهان/مولفان: اورارد میلر آپچان،پل استوور وینگرت و جین گاستون مالر/مترجم: دکتر محمد هوشمند ویژه/ناشر:انتشارات بهجت؛چاپ اول بهار 1390/قطع وزیری جلد سخت و چرمی با کاور/1376 صفحه مصور؛قیمت:50000 تومان

کد خبر 137014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز