آیدا ابوترابی: به دنبال فراخوان سفیران محیط زیست در دوچرخه، آثار ی ارزشمند به دستمان رسید

604

 در این‌جا گزیده‌ای از آثار سفیران محیط‌زیست دوچرخه را می‌خوانید و با نظر تعدادی از آنان آشنا می‌شوید:

زهرا فرخی در بخشی از مقدمه تحقیق خود که درباره تعریف محیط‏زیست و مشکل دفع زباله در ایران تهیه کرده است، این طور نوشته: ‏«خوب که دقت کردم، متوجه شدم باد، آب، سنگ، خاک، پرنده و حتی بچه گربه‏ای به من می‎گفتند: نوجوان، تو باید کاری بکنی، با تو هستم! باید دست به کار شوی! و من مات و مبهوت به حرف‎های آنها گوش می‎دادم که هر کدامشان اعتراضی داشتند؛ از این که آن گونه که باید قدرشان را نمی‎دانیم، در صورتی که خدمات زیادی برای ما انجام می‏دهند. آنها از من و همه نوجوان‏ها خواستند تا پیام‏آورشان باشیم...»

604عاطفه بابایی با استفاده از اینترنت تحقیق مفصلی درباره گرم شدن زمین کرده است که در بخشی از آن این طور نوشته: « از سال 1988 زمین در حال گرم شدن بوده و تا به حال این روند ادامه داشته است. گرم شدن زمین باعث خشکسالی و طوفان‏های وحشتناک خواهد شد و می‎تواند ضررهای فراوانی در پی داشته باشد. به‌همین دلیل کشورهایی در سراسر جهان به منظور کنترل این بحران، قراردادی را به نام «پروتکل کیوتو» مطرح کردند تا با افزایش آگاهی عمومی، مصرف بهینه سوخت و انرژی، جلوگیری از تخریب جنگل‎ها و... از اثرات منفی آن جلوگیری کنند.»

فاطمه طاهری تحقیق بسیار خوبی درباره فاجعه زیست‎محیطی‌ای که سال گذشته در خلیج مکزیک رخ داد، انجام داده است و با ارائه تصاویر ماهواره‏ای و ذکر آماری، از این اتفاق بزرگ که در اثر نشست یک چاه نفت به وجود آمده، سخن گفته است. در بخشی از این تحقیق فاطمه دیدگاهش را نسبت به کل‌ماجرا بیان کرده و پیشنهادهایی هم داده است که چند خط از آن را با هم می‏خوانیم:

« با دیدن تصاویر آلودگی نفتی در خلیج مکزیک به این فکر کردم که جبران آن برای محیط‏زیست غیرممکن است. اما چند ماه بعد مطلع شدم که حیات دوباره در این محدوده جوانه زده است. سپس به این فکر کردم که اگر این مقدار عظیم نفت از دست نمی‏رفت چه می‏شد؟ به این نتیجه رسیدم که باز هم آلودگی وارد محیط‌زیست می‌شد.
هر چند که همیشه و همه جا انواع و اقسام آلودگی‏ها از طریق انسان وارد محیط‌زیست می‏شوند، اما طبیعت مهربان تا آنجاکه امکان دارد آنها را در خود حل خواهد کرد.»

«زمین، مرمری آبی» عنوان مطلبی است که تهیمنه آشورپوری درباره دیدگاه وحس و حالش نسبت به محیط زیست نوشته است؛ او در جایی از این مطلب این طور604 می‏گوید:« زمین خانه ما انسان‏هاست. به بیان دیگر زمین تنها خانه‏ای است که تا به حال شناخته‏ایم. ما تمیز نگه داشتن خانه‏های کوچکمان را وظیفه می‏دانیم، اما گرامی داشتن و حفاظت از این نقطه آبی در کیهان بزرگ را بیهوده می‏انگاریم. آیا وقت آن نرسیده که کمی به فکر خود و محیط زیستمان باشیم؟»

تحقیقی که هانیه زینل‏خانی کرده درباره گیاهان است. او در این مطلب به سؤال‌هایی از قبیل «گیاه چیست؟ طبقه بندی آنها چگونه است؟ گیاه شرور چیست؟ چرا گیاهان برگ دارند؟ تولید مثل در گیاهان چگونه است؟ چرا برگ‏ها می‏ریزند؟ چه نوع گیاهی در آب می‏روید؟ کوچک‏ترین گیاه کدام است؟ و...»پاسخ داده است. هانیه نسبت به قضیه بازیافت هم بسیار حساس است، چون در پایان مطلبش نوشته حتماً از پشت این برگه‏ها استفاده کنید!

کد خبر 136603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز