گروه بورس: همزمان با نزول شاخص‌های بورس تهران، کارشناسان به سهامداران توصیه کردند، با خرید پلکانی از ضرر و زیان‌های احتمالی سبد سهامشان جلوگیری کنند.

بورس

به گزارش همشهری، نوسان‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری عموما با شدت و ضعف زیادی همراه بوده است. در شرایطی که درابتدای سال شاخص کل بازار سهام روزانه 200 تا 400 واحد رشد می‌کرد، در طول یک ماه گذشته نیز به‌طور متناوب با نزول‌های بیش از 200 واحدی مواجه شده است. این موضوع نشان می‌دهد، رفتار‌های هیجانی هنوز از بورس تهران رخت برنبسته است.

اما همزمان با افت‌های شدید شاخص بورس تهران به‌ویژه در یک هفته گذشته که شاخص کل بیش از 1500 واحد نز ول کرد، کارشناسان به سهامداران توصیه کردند با استفاده از روش خرید پلکانی از زیان قیمت سهامشان جلوگیری کنند. هر چند برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه بورس تهران اسیر ریسک‌های سیاسی شده روش پلکانی چندان نمی‌تواند از زیان سرمایه‌گذاران جلوگیری کند.بر همین اساس حسین خزلی خرازی از جمله افرادی است که مدافع خرید پلکانی سهام است. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری گفت:

روش پلکانی خرید در حال حاضر روش مناسبی است که می‌تواند از کاهش ارزش سبد سهام سهامداران حقیقی و حقوقی جلوگیری کند. وی با بیان اینکه استفاده از روش خرید پلکانی در شرایطی که قیمت‌ها روبه کاهش است به 2 دسته تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: دسته نخست سهامداران حقیقی و حقوقی هستند که نقدینگی کافی در اختیار دارند و ارزش سهام برخی از شرکت هایشان رو به کاهش است. بهترین روش برای این سهامداران این است که قیمت سهام ارزشمندی که در سبد سهامشان وجود دارد اما در حال کاهش است را دوباره روی قیمت‌های پایین‌تر و اصطلاحا روی قیمت منفی خریداری کنند. وی تاکید کرد:خرید پلکانی سهام روی ارقام منفی این خاصیت را دارد که میانگین قیمت منفی سهام کاهش پیدا می‌کند و زمانی که قیمت سهام به شرایط عادی باز گردد یک تعادل در میانگین قیمت خرید ایجاد می‌شود و سودبهتری عاید سهامدار می‌شود.

خرازی تصریح کرد: نکته اینجاست که بازار بالاخره به شرایط عادی باز می‌گردد و این نوسان مقطعی است وپس ازیک دوره دارد به شرایط گذشته باز می‌گردد. این کارشناس بازار سرمایه درباره دسته دوم سرمایه‌گذاران تاکید کرد:دسته دوم سهامدارانی هستند که نقدینگی کافی برای خرید سهام ندارند. این سهامداران اگر احساس می‌کنند به لحاظ بنیادی سهام با ارزشی در مجموعه سبد سهامشان موجود است بهتر است با دیدگاه‌های 3ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه این سهام ارزشمند را در مجموعه سبد سهام خود حفظ کنند. خرازی ادامه داد: از سوی دیگر سهامدارانی که نقدینگی کافی در اختیار ندارند همچنین می‌توانند بخشی از سهام خود را که مناسب است. در شرایط کنونی فروخته و بار دیگر به قیمت پایین‌تر و در شرایطی که قیمت سهام رو به نزول است خریداری کنند. اما نکته اینجاست که این سهامداران باید کف قیمت سهام را شناسایی کنند و همواره در بازار آنلاین باشند تا از بازار جا نمانند.

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری

در همین رابطه، شهریار شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا هم به همشهری گفت:ریسک‌های سیستماتیک بازار به‌دلیل برخی مسائل سیاسی افزایش پیدا کرده و به‌دلیل اینکه ابهامات بازار زیاد شده، صف‌های زیادی برای فروش سهام در بورس ایجاد شده است. وی در باره خرید پلکانی سهام گفت:به‌نظر می‌رسد در شرایطی که ریسک‌های بازار عموما ناشی از عوامل بیرونی بورس است خرید پلکانی سهام به‌ویژه در کوتاه مدت راهکار مناسبی نیست. وی تاکید کرد:خیلی از فعالان بازار که هم‌اکنون در حال فروش سهام خود هستند، اعتقادی به فروش سهام ندارند چون معتقدند به دلایل فنی و اقتصادی سهامی که در حال کاهش قیمت هستند ارزشمند هستند اما به‌دلیل اینکه امنیت اقتصادی احساس نمی‌کنند ناچار در صف‌های فروش قرار می‌گیرندو سهام خود را در بورس می‌فروشند.

رفتار احساسی، شاخص را منفی کرد

فریبرز پرنا، کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با موج درباره عوامل کاهش شاخص بورس گفت:افت شدید قیمت‌ها با توجه به درآمد بالای صادرات نفت و شرایط مناسب کسب و کار شرکت‌های بورس، منعکس‌کننده وضع کنونی بورس نیست. وی صف‌های فروش در بازار سرمایه را عمدتا ناشی از برخی شایعات و ابهامات غیرواقعی در حوزه سیاست داخلی اعلام کرد. پرنا با تاکید بر ثبات سیاسی و اقتصادی کشور نسبت به کشورهای منطقه، به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های بورسی اشاره کرد که با تقسیم سود آنها، جو احساسی حکمفرما بر بورس به‌زودی به شرایط مثبت و بانشاط در بازار سرمایه تبدیل خواهد شد.

نوسان، ذات بازار سرمایه است

عضو شورای‌ بورس گفت: تحلیل وضع کنونی بازار سرمایه از 2 جنبه نگاه اقتصادی و اثرات و فعالیت‌های غیراقتصادی قابل بررسی است. محمد رضا پورابراهیمی درگفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه به رشد قیمت نفت و فلزات اساسی در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه از نگاه اقتصادی وضعیت مطلوبی را سپری می‌کند و انتظار افزایش بازده شرکت‌های بورس وجود دارد. پور ابراهیمی تاثیر برخی عوامل داخلی بر بازار سرمایه را نیز کوتاه مدت خواند.

کد خبر 136404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز