گروه بورس: با وجود اینکه سازمان خصوصی‌سازی‌ وعده داده بود سهام پرسپولیس و استقلال در 10 روز اول تیر ماه در فرابورس عرضه خواهد شد اما مسئولان فرابورس اعلام کردند هنوز صورت‌های مالی این دو باشگاه به‌عنوان نخستین گام عرضه، به فرابورس ارسال نشده است.

بورس

به گزارش همشهری، داستان تکراری عرضه سهام پرسپولیس و استقلال بار دیگر به سوژه رسانه‌ای تبدیل شد اما شواهد نشان می‌دهد با وجود اینکه سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است سهام پرسپولیس و استقلال را عرضه کند اما همچنان موانع بزرگی برای عرضه سهام این دو باشگاه وجود دارد و عمده‌ترین مانع بر سر راه فروش سهام این باشگاه‌های مردمی به بخش خصوصی و هوادارانش، سازمان تربیت‌بدنی است.

براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌، مسئولان این سازمان بار‌ها به سازمان تربیت‌بدنی نامه نوشته‌اند و از آنها خواسته‌اند، موضوع صورت‌های مالی و نحوه سود و زیان این دو باشگاه را روشن و شفاف کنند؛ چراکه عرضه سهام این دو باشگاه در گام نخست منوط به شفاف‌سازی‌ اطلاعات مالی آنهاست. اما گویا سازمان تربیت‌بدنی با وجود تکلیف قانونی، هیچ تمایلی برای عرضه سهام این دو باشگاه در بازار سرمایه ندارد. این در حالی است که در ابتدای سال‌جاری، مجلس برخلاف سیاست‌های اصل 44 طرح دولتی ماندن این دو باشگاه را تصویب کرد. اما بلافاصله پس از این مصوبه، سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ صراحتا اعلام کرد که سهام این دو باشگاه باید براساس سیاست‌های اصل 44 واگذار شود. این اظهارنظر به معنای آن بود که هیچ مصوبه دیگری نمی‌تواند موضوع واگذاری سهام این دو شرکت را ملغی کند؛ چراکه قانون اصل 44 بالاتر از مصوبات اجرایی دیگر است.

اما یک هفته از این ماجرا نگذشته بود که موضوع واگذاری سهام باشگاه راه‌آهن که قرار بود در فرابورس عرضه شود به حالت تعلیق درآمد و مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: عرضه باشگاه راه‌آهن به‌دلیل بررسی حقوقی نحوه واگذاری از طریق فرابورس به‌تأخیر افتاد. این موضوع نشان می‌داد موانع زیادی برای عرضه سهام باشگاه‌های ورزشی در بازار سرمایه وجود دارد؛ ضمن اینکه واگذار نشدن باشگاه ورزشی راه‌آهن ابهامات پیش‌روی عرضه سهام پرسپولیس و استقلال را نیز بیشتر کرد. در چنین شرایطی هفته گذشته یکماه پس از مصوبه مجلس و تعویق عرضه سهام باشگاه راه‌آهن، سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: سهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال در 10 روز نخست تیر ماه در فرابورس عرضه می‌شود. اما تازه‌ترین اخبار نشان می‌دهد، عرضه سهام این دو باشگاه همچون 5 سال گذشته با موانع بزرگی روبه‌روست و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها زمان عرضه سهام این دو باشگاه فرابرسد.

در همین رابطه مهدی علم‌الهدی مدیر پذیرش شرکت فرابورس در گفت‌وگو با همشهری از عرضه سهام پرسپولیس و استقلال در تیرماه ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این باره اطلاعی به شرکت فرابورس داده نشده است؛ ضمن اینکه هیچ اتفاق جدید و روبه‌جلویی برای عرضه سهام این دو باشگاه نیفتاده و شرایط گذشته تغییری نکرده است. وی توضیح داد: برای نخستین گام ابتدا باید صورت‌های مالی این دو باشگاه برای شفاف‌سازی‌ بیشتر به فرابورس ارسال شود، سپس مقدمات عرضه سهام فراهم شود اما تاکنون صورت‌های مالی این باشگاه به فرابورس ارسال نشده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با چنین شرایطی امکان عرضه سهام آنها در یکی از بازار‌های فرابورس وجود ندارد گفت: خیر برای عرضه سهام در هر بازاری ابتدا باید صورت‌های مالی تهیه و تایید شود.

کد خبر 137245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز