سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

مهدی آزادواری* صندوق زمین و ساختمان به‌عنوان یک ابزار مالی جدید و یک حوزه مشترک بین بازار پول و سرمایه به‌منظور تامین مالی در بخش مسکن شناخته شده است.

صندوق زمین و ساختمان شامل مدیر صندوق، مدیر ساخت، مدیر ناظر، متعهد پذیره‌نویسی، بازارگردان و حسابرس است. صندوق مزبور مبتنی بر سرمایه بوده و سازوکار آن به این صورت است که ابتدا زمینی به این صندوق منتقل می‌شود و فردی که این زمین را منتقل می‌کند، به ارزش زمین یک واحد سرمایه‌گذاری دریافت کرده و سپس مجوز عرضه عمومی را دریافت می‌کند که به تناسب پولی که برای این پروژه نیاز دارد، اوراق سرمایه‌گذاری منتشر می‌کند و به ساخت پروژه مشغول می‌شود.

این واحدهای سرمایه‌گذاری در هر زمانی می‌توانند افزایش سرمایه دهند، در غیر این صورت متعهد پذیره‌نویسی منابع مالی را به صندوق تزریق می‌کند. در نهایت، پروژه به مزایده گذاشته می‌شود و به فروش می‌رود و سود این پروژه بین دارندگان و واحدهای سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود. در طول سال‌هایی که پروژه ساخته می‌شود، اگر شخصی به نقدینگی نیاز داشته باشد می‌تواند گواهی را به شخص دیگری واگذار کند و این گواهی در بورس پذیرش و در تابلوی جداگانه واگذار می‌شود. پیش از این تامین مالی مسکن عمدتا از طریق نظام بانکی صورت گرفته و بخشی از تامین مالی متکی بر پیش‌فروش واحدهای ساختمانی بوده است که با تقویت صندوق‌های زمین و ساختمان می‌توان بخشی از تامین مالی مسکن را بر دوش بازار سرمایه گذاشت.

*کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 136625

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز