همشهری آنلاین: با تأیید بودجه سال 90 کشور توسط شورای نگهبان، الزام دستگاه‌های اجرایی به تخصیص نیم‌درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود طبق مقررات مشخص‌شده به فعالیت‌های قرآنی شکل قانونی به خود گرفت.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، شورای نگهبان صبح امروز، 21 اردیبهشت‌ماه، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: لایحه بودجه در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از اصلاح ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان، در نهایت مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

بر اساس این گزارش، مراتب به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

با رفع ایرادهای شورای نگهبان به بودجه سال 1390 کشور در مجلس، لایحه شکل الزامی به خود گرفت و به صورت قانون در آمد که برای اجرا توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به ریاست‌جمهور ابلاغ خواهد شد.

در بند 5 بودجه سال 90 آمده است: در اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حداکثر نیم درصد از سقف بودجه مصوب هر یک از دستگاه‌های ملی و استانی به استثنای فصول 1 و 6 و بودجه هزینه‌ای و هزینه‌های مستقیم تولید شرکت‌های دولتی را کسر و به ردیف -91 550.000- اضافه نمایند که نکته قابل توجه این است که معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری مکلف است این بودجه را قبل از واریز به حساب دستگاه‌ها کسر کند.

تبصره1- حداقل سی درصد از اعتبارات این بند جهت فعالیت‌های قرآنی روستاها و عشایر اختصاص می‌یابد.

تبصره 2- معاونت برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس‌جمهور با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت توزیع اعتبارات این بند را بر عهده دارند.

همچنین براساس بند 34 در سال 90 تحصیل ایثارگران و سایر افراد مشمول بند «ک» ماده 20 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و حافظان کل قرآن در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی اعم از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی رایگان شد و هزینه‌های مربوط به مراکز آموزشی و پژوهشی مذکور از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و مبادله و موافقتنامه با معاونت برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور در ابتدای هر نیم سال تحصیلی پرداخت می‌شود.

هرچند هنوز نسبت به این مصوبات مجلس، به‌ویژه تبصره‌هایی که در بند 5 گنجانده شده، انتقادهایی وجود دارد، ولی در مجموع باید از نگاه ویژه مجلس به فعالیت‌های قرآنی و علی‌الخصوص بحث الزامی شدن تخصیص اعتبارات این حوزه، تشکر کرد و از طرفی دیگر باید توجه داشت که این مصوبه آغاز راه است و باید ضمن تلاش برای گرفتن این اعتبارات، محل‌های هزینه آن به شکلی درست و مناسب مشخص شود. 

کد خبر 134678
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز