گروه اقتصادی: سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برای کاهش گرانی‌ها هیچ غفلتی نداشته است، خواستار آن شد که موانع پایین آوردن نرخ تورم با همکاری همه نهادها ریشه‌یابی شود.

غلامحسین الهام  در نشست هفتگی با خبرنگاران، با پذیرش ضمنی گرانی‌های اخیر در برخی کالاها و اقلام اساسی، به تشریح علل گرانی‌ها و فعالیت‌های دولت برای رفع آن پرداخت و گفت: دولت هر جا وارد اقتصاد می‌شود از سوی منتقدین مورد اعتراض قرار می‌گیرد و هر جا قیمت را در اختیار بازار آزاد قرار می‌دهد، جریانات سیاسی سودجو، بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باز هم از دولت انتقاد می‌کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه طی سه دهه گذشته نرخ تورم همواره دو رقمی‌بوده است، از تلاش پیگیر دولت برای تک رقمی کردن نرخ تورم خبر داد و مواردی چون نرخ بهره‌وری، اثرپذیری قیمت‌ها از خارج از کشور، و افزایش مخارج دولت را از عوامل اقتصادی، اجتماعی و ساختاری گرانی برشمرد.

الهام از موفقیت دولت برای کاهش هزینه‌های دولتی خبر داد و به دستورالعمل جلوگیری از پرداخت پاداش‌های بی رویه و غیرمنطقی شرکت‌های دولتی اشاره کرد و آن را اقدامی در راستای جلوگیری از رشد قیمت‌ها دانست. الهام  افزایش قیمت کالاهایی چون حبوبات را معلول عواملی همچون کاهش سطح زیر کشت، افزایش قیمت در بازارهای جهانی و افزایش صادرات بر شمرد و به اقدامات دولت برای کاهش قیمت این محصولات با واردات 55 هزار تن حبوبات و ایجاد تسهیلات برای تعاونی‌های بخش خصوصی اشاره کرد.

اقدامات دولت در بخش مسکن

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات دولت برای کاهش قیمت‌ها در بخش مسکن اشاره کرد و با اذعان به مشکلات این بخش گفت: مشکل مسکن را باید با سرمایه‌گذاری در این بخش حل کرد.

الهام با بیان اینکه به طور متوسط در هر سال 700 هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود و این رقم تا سال 1390  به 930 هزار ازدواج افزایش خواهد یافت، گفت: بر این اساس تا 10 سال آینده سالانه به 5/1 میلیون واحد مسکن  نیاز داریم.

الهام بر توجه دولت به رانت خواری در بخش مسکن تاکید کرد و اعلام نمود به تازگی یک باند رانت خواری در این بخش شناسایی و متهمان دستگیر شده‌اند.

لایحه خدمات کشوری

غلامحسین الهام همچنین از بار مالی شدید لایحه مدیریت خدمات کشوری خبر داد و گفت: این لایحه باعث ایجاد فاصله‌های جدید در پرداخت حقوق کارمندان می‌شود و به همین دلیل نیاز به بررسی عمیق‌تر و گسترده‌تر دارد. سخنگوی دولت تصریح کرد: بار مالی لایحه خدمات کشوری در بودجه دولت پیش‌بینی شده است .

مصوبه تغییر ساعت بانک‌ها هنوز ابلاغ نشده است

الهام درباره اقدام دولت در زمینه تغییر ساعت کار بانک‌ها نیز گفت: هنوز مصوبه اخیر مجلس به دولت ابلاغ نشده و پس از ابلاغ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود: این مصوبه، قانون است و قانون هم لازم الاجراست ولی دولت پس از ابلاغ 5 روز فرصت دارد تا آن را اجرا کند و به همین دلیل حدود یک ماه طول خواهد کشید تا این مصوبه اجرایی شود.

تاسیس رادیو تجارت

سخنگوی دولت همچنین خبر داد :برای ارتقای کیفیت کالاهای صادراتی، سازمان توسعه تجارت موظف شد با همکاری وزارت صنایع و موسسه استاندارد طرح جامع کیفیت صادرات را ظرف دو ماه تهیه کند.

به گفته وی، همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف  شد، رادیو تجارت ایران را راه اندازی کند.

الهام هدف این رادیو را که با همکاری وزارت بازرگانی راه اندازی خواهد شد، فرهنگ سازی برای تولید و توسعه صادرات غیر نفتی در بازارهای خارجی عنوان کرد.

کد خبر 13428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز