سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: دکتر اکبر کمیجانی معاون اقتصادی بانک مرکزی رشد نقدینگی تا پایان سال جاری را بین 41 تا 45 درصد و نرخ تورم را 13 تا 5/13 درصد پیش‌بینی کرد و نسبت به رشد بالای نقدینگی هشدار داد.

کمیجانی که در دومین همایش صنعت لیزینگ ایران سخن می‌گفت، رشد اقتصادی کشور در سال‌های 83 و 84 را به ترتیب 8/4 و 4/5 درصد و در شش‌ماهه نخست سال‌جاری 5 درصد اعلام و پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در شش‌ماهه دوم به 8/5 درصد برسد و بدین ترتیب، رشد تولید ناخالص داخلی ایران تا پایان سال‌جاری به هدف 4/5 درصد خواهد رسید.

کمیجانی از روند کاهنده نرخ بیکاری در کشور خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در سه ماهه اول و دوم امسال به ترتیب به 11 و 2/10 دهم درصد کاهش یافته است و احتمال کاهش بیشتر آن نیز با توجه به افزایش رشد اقتصادی وجود دارد.

کمیجانی با ابراز نگرانی نسب به رشد تورم و نقدینگی، گفت: به علت شرایط خاص اقتصاد ایران، هم‌اکنون با کمبود ابزارهای پولی برای مهار نقدینگی مواجه شده‌ایم و متاسفانه با وجود انتشار اوراق مشارکت، رشد نقدینگی در کشور همچنان بالاست.

کمیجانی افزود:‌ میانگین رشد نقدینگی در سال 83، 29 درصد و در سال  84 ، 34 درصد بوده اما این میزان تا پایان دی‌ماه امسال به 38 درصد افزایش یافته است و با توجه به وضعیت رشد نقدینگی و ضریب فزاینده آن در ماه‌های پایانی سال، نرخ رشد نقدینگی حتی با فروش اوراق مشارکت به 41 تا 45 درصد افزایش می‌یابد که این رشد بالاترین نرخ رشد در دوران انقلاب خواهد بود.

وی همچنین از روند صعودی نرخ تورم نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: با رسیدن نرخ تورم در دی‌ماه به 5/12 درصد احتمال افزایش آن به 13 تا 5/13 درصد تا پایان سال وجود دارد. با این وجود، وی اظهار امیدواری کرد با مجموعه تدابیری که اندیشیده می‌شود نرخ تورم در سال جاری از 5/12 درصد فراتر نرود.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش دولت، مجلس و بانک مرکزی اقدامات اصلاحی مناسبی برای مقابله با آثار تورمی رشد نقدینگی و سایر عواملی که منجر به رشد نقدینگی می‌شود و همچنین تثبیت قیمت‌ها، صورت گیرد.

کد خبر 16240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز