دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی اعلام کرد: انتشار اوراق مشارکت و تلاش‌های به عمل آمده توسط دولت، مجلس و بانک مرکزی، اقدامات مناسبی در جهت مقابله با رشد نقدینگی و آثار تورمی ناشی از آن بوده است.

آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که رشد نقدینگی در پایان دی ماه نسبت به اسفند ماه سال 1384 معادل 27 درصد و نسبت به دی ماه سال گذشته معادل 38 درصد بوده است.

این درحالی است که متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در 12ماهه منتهی به دی ماه سال جاری 5/12 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی درجهت  سیاست‌های پولی انقباضی به منظور کنترل نقدینگی و در راستای مهار تورم، در سال جاری، ‌مبادرت به انتشار اوراق مشارکت و سایر اقدامات احتیاطی نموده است.

در این رابطه در سال جاری مجلس محترم شورای اسلامی در مرحله اول مجوز انتشار 20 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را به بانک مرکزی اعطا و در بهمن ماه نیز مجور انتشار 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جدید را به بانک مرکزی اعطا نمود.

در مجموع با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته انتظار می‌رود نرخ رشد نقدینگی در سال 1385 در حد 40 درصد مهار گردد.

بدیهی است بدون این تلاش‌ها و اقدامات نرخ رشد نقدینگی در سطحی به مراتب بالاتر قرار می‌گرفت، لذا ملاحظه می‌شود انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی و تلاش‌های به عمل آمده توسط دولت، مجلس و بانک مرکزی، اقدامات مناسبی در جهت مقابله با رشد نقدینگی و آثار تورمی ناشی از آن بوده است.

کد خبر 16691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز