همشهری آنلاین: همزمان با گرامیداشت 12 اردیبهشت ماه روز معلم، بخشی از طراحی‌های محمود فرشچیان مربوط به ساخت ضریح مطهر امام حسین (ع) در مجموعه‌ سعدآباد رونمایی شد.

محمود فرشچیان

به گزارش ایسنا، در مراسمی که 12 اردیبهشت ماه  در موزه استاد فرشچیان واقع در کاخ موزه سعد آباد برپا شده بود، حسن محسنی ـ مدیر مجموعه سعدآباد ـ با اشاره به جایگاه ویژه استاد فرشچیان در عرصه هنر در سخنانی گفت: هر هنرمندی به وقت هنر در مقام خالق و صانع ظاهر می‌شود و کار بزرگ هنرمند ماندگار نیز زیباساختن جهان است. در این میان کدام اثر استاد فرشچیان را دیده‌اید که در مسیر فرار از روزمره‌گی‌ها و تکرار زندگی به آن پناه نبریم؟

او اضافه کرد: هنرمند شور، احساس و عاطفه بر می‌انگیزد زیرا که عاشق است و به همین دلیل هنرش ماندگار می کند. از سوی دیگر هنرمند غایت‌گرا و کمال طلب است و به ویژه کدام یک آثار استاد فرشچیان خالی از این عناصر است؟

محسنی خطاب به جمع حاضر عنوان کرد: کدام یک از آثار ایشان را سراغ دارید که ایمان و باور را در خود جای نداده باشد؟ اوج این احساس، هنر آفرینی، کمال طلبی و شور و عاطفه را امروز اینجا و در طراحی‌های ضریح مطهر امام حسین (ع) می‌بینیم.

او با تاکید بر ماندگاری این اثر گفت: این طرح‌ها ترکیبی از تمام صفاتی است که برایتان برشمردم و بی شک پیدا کردن چنین هنرمندی به غایت سخت است، اما امروز در کنار استاد فرشچیان ایستاده‌ایم و اوج هنرشان را می‌بینیم. مجموعه تمام این صفات نیز کسب مقام "استاد معلمی" است که نشانه عاشق بودن، کامل بودن و نهایت کمال طلبی است.

محمود فرشچیان ـ هنرمند نگارگر ـ نیز در ادامه این سخنان با قدردانی از جمع حاضر گفت: همواره سعی کرده‌ام در هر راهی که وارد می‌شوم ،هرآنچه را که در توان دارم به کار بندم و فروگذاری نکنم.

وی گفت: پیشنهاد طراحی ضریح مطهر امام حسین (ع) نیز حدود 5 سال پیش از سوی آقای محمد پارچه‌باف (رییس هیات امنای ساخت ضریح) از قم به من رسید و طی این پیشنهاد از بنده دعوت کردند تا طرح‌هایم را ارائه دهم.

او ادامه داد: همواره در این سالها برای فعالیت در حوزه مذهبی بدون هیچ چشم داشتی کار کرده‌ام و این بار نیز با پیشنهاد طراحی حرم مطهر ابا عبدالله حسین (ع) دست به مطالعه و طراحی زدم و خوشبختانه این طرح‌ها مورد لطف آن هیات قرار گرفت و امروز به همه شما هموطنان و شیعیان سراسر دنیا قول می‌دهم که پس از اتمام این طرح یکی از شاهکارهای هنر دینی و اسلامی را ببینید.

فرشچیان خاطر نشان کرد: هیات امنای قم تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر انجام شدن این کار انجام داد و ما موفق شدیم با قلم زنی استاد خداداد زاده و خطاطی استاد موحد کار را پیش ببریم و امیدوارم طی پنج شش ماه آینده تمام ظرایف و طلاکاری‌های اثر انجام شود.

این هنرمند نگارگر در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر جایگاه ویژه ائمه اطهار و پیامبران در تاریخ اسلام گفت: آنها در زمان حیات پشت پا به تمام دنیا زدند، لذا امروز ضرورتی نیست که برایشان چنین کاری کنیم ،اما ما انسان‌ها با انجام چنین کارهایی می‌خواهیم مراتب نیایش و ستایش خود را به درگاه الهی بیان کنیم و از آنان شفاعت بطلبیم.

او افزود: وقتی آدمی به درگاه خدا گناه بزرگی می‌کند، همواره روی آن را ندارد که طلب استغفار نماید پس ما واسطه‌هایی می‌تراشیم که به درگاه الهی ما را برای آن گناهان وساطت کند. امروز هم در طراحی‌ این حرم مطهر اسماء الله و بخشهای مذهبی و دینی پیش بینی شده است.

فرشچیان همچنین از طراحی ضریحی برای 72 تن شهدای کربلا نام برد و گفت: تمام این رفت و آمدها افتخاری برای من است و هیچ توقعی ندارم و معتقدم که خداوند و حضرت ابا عبدالله کمک خواهند کرد تا این کار به بهترین نحو انجام شود اما از همه آنهایی که در قدم اول به ما کمک کردند قدردانی می‌کنم.

این هنرمند با اشاره به دیگر کارهایی که پیش از این در موزه‌اش رونمایی کرده است،ادامه داد: مدتی قبل تابلوی "کوثر" را با نام حضرت فاطمه زهرا (س) به اتمام رساندم و همچون تمام تابلوهای مذهبی‌ام به موزه حضرت امام رضا (ع) اهدا کردم. در این تابلو حضرت فاطمه زهرا (س) در صحرای محشر وساطت گناهکاران را می‌کند و سه تن یعنی حضرت خدیجه (س)، مریم عذری و آسیه در کنار او هستند. تابلوی پرچم دار حق را نیز بعد از آن در همین موزه به نمایش گذاشتم و به زودی همراه با طراحی‌های ضریح مطهر به آستان قدس اهدا خواهم کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، کشاورز ـ هنرمند عکاس ـ که بیش از 70 میلیون تصویر از این حرم آماده کرده خطاب به جمع گفت: از سال 1350عکاسی را با تمرکز بر عکاسی عرفانی در شهرستان‌هایی که قدمت تاریخی داشتند آغاز کردم و با وجود آنکه آن سالها کامپیوتری برای چاپ و ویرایش عکس‌ها در دست نداشتم اما چیدمان‌هایی انجام ‌دادم و کارها را توزیع کردم. پیش از سال 80 نیز با استاد فرشچیان آشنا شدم و کارهایی را به انجام رساندیم که متاسفانه بنیاد همه آنها را برد. با این وجود تلاش دارم از نور و فضا به صورت خاصی استفاده کنم و امروز برای عکاسی از حرم مطهر اباعبدالله در حضور شما هستم.

او سپس بخشی از عکسهای خود را به حاضران نشان داد.

در ادامه این مراسم به بهانه بزرگداشت روز معلم لوح سپاس و یک تابلو فرش از سوی موزه سعد آباد به فرشچیان اهدا شد و فرشچیان این تابلو فرش را برای نمایش در موز‌ه‌اش قرار داد.

در این برنامه محسنی مدیر موزه سعدآباد خبر از راه اندازی موزه اختصاصی نابینایان با امکاناتی ویژه در کاخ موزه سعد آباد داد.

او در این باره گفت: در راستای راه اندازی این موزه با استاد فرشچیان صحبت کردیم و ایشان قبول کردند که یک اثر ویژه را برای موزه خلق کنند و شروع فعالیت‌های این مجموعه با رونمایی از این اثر خواهد بود.

فرشچیان نیز گفت: قرار بود این طرح برای یک تمبر ویژه موزه نابینایان طراحی شود که بنده افتخار آن را دارم بنا بر پیشنهاد موسسه نور آنرا نقاشی کنم و هم‌اکنون کار در مراحل پایانی است.

این هنرمند افزود:چندی پیش یک جوان نابینا، تابلویی را به من اهدا کرد که برایم بسیار با ارزش است و مدتی قبل در اینجا به نمایش گذاشته شده بود. در همین مراسم می‌خواهم از مدیریت موزه سعد آباد درخواست کنم تا این تابلو را هم به موزه نابینایان اهدا کند.

کد خبر 133992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز