چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تابلوی «غدیر خم» یکی‌دیگر از آثار دینی و مذهبی نگارگر معاصر ایران ـ استاد محمود فرشچیان ـ بدون ذکر نام این هنرمند به صورت تمبر منتشر شد.

محمود فرشچیان

به گزارش ایسنا، این تمبر که در آن تصویر‌ نگارگری بلند‌کردن دستان حضرت امیرالمومنین علی(ع) توسط پیامبر اعظم(ص) در خیل جماعت مسلمین در غدیر خم را روایت می‌کند، توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به صورت تمبر منتشر شده است.

این تمبر که قرار بود سال گذشته در سالروز عید سعید غدیر خم و همزمان با بهره‌برداری از چاپخانه جدید تمبر پست ایران موسوم به چاپخانه‌ الغدیر رونمایی شود، با یک سال تاخیر زمستان امسال در باجه‌های پست عرضه شد.

نادر دریابان ـ پژوهشگر تاریخ تمبر ـ با بیان این که در این تمبر نام استاد فرشچیان به عنوان خالق این اثر دیده نمی‌شود، گفت: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر نیز از آثار دینی دیگری از استاد فرشچیان را به صورت تمبر منتشر کرده بود که از جمله آن تابلوهای عصر عاشورا و کوثر و تصویری از استاد فرشچیان به عنوان چهره‌ی ماندگار را می‌توان نام برد.

وی با اشاره به این‌که تمبر دیگری از یکی‌دیگر از آثار استاد فرشچیان موسوم به مولانا جلال‌الدین رومی در سال‌های اخیر توسط پست ایران نیز منتشر شده است، گفت: تابلو‌های دیگری از استاد فرشچیان با مضامین حضرت امام رضا (ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع) و هم‌چنین حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) و شاخص‌ترین آنها حضرت علی (ع) قابلیت تمبر‌شدن به مناسبت ایام‌الله مختلف مذهبی را دارا است.

وی افزود: تمبرهای آثار استاد فرشچیان باید بیانگر واقعی رنگ‌آمیزی حقیقی تابلوهای این استاد نگارگری باشد و در صورت امکان در قطعات بزرگ انتشار یابد و قابلیت استفاده برای مصرف پست بین‌المللی را نیز داشته باشد.

این پژوهشگر تاریخ تمبر ایران بیان کرد: تمبرهای آثار دینی استاد فرشچیان بر روی سایت جهانی تمبر دیده می‌شود در بازار بورس تمبر لندن مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.

شرح کامل این تمبرها در کتاب راهنمای تمبر ایران تالیف استاد فریدون نوین فرحبخش نیز نگاشته شده است.

این تمبرها در گنجینه‌ تمبر آستان قدس رضوی و موزه‌ تمبر شرکت پست ایران نگهداری می‌شود و برای هرکدام پاکت مهر روز نیز انتشار یافته است.

دریابان در پایان تاکید کرد: تمبر‌های آثار دینی استاد محمود فرشچیان تنها یک تابلوی نقاشی روی یک تمبر نیست، بلکه از یک هویت بزرگ دینی و ملی روایت و پاسداری می‌کند.

در دهه‌های اخیر تابلو‌های نقاشی همواره سوژه‌ انتشار تمبر بوده است که شوروی سابق با انتشار کیفیتی ممتاز سرآمد به وجود آورندگان این آثار هنری بوده است.

در کشور اسپانیا انتشار تمبرهای آثار هنری پیکاسو همواره همراه با امضاء و نام او بوده است. فعلا انتشار تمبرهای هنری در ایران «بدون نام خالق اثر» از نقاط ضعف انتشار این‌گونه تمبرها در کشورمان بوده است.

 

کد خبر 127821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز