همشهری آنلاین: در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس کمیسیون هنر و معماری شورا با استاد محمود فرشچیان،طرح راه اندازی دانشکده هنرهای سنتی و ایرانی مطرح شد.

هنر سنتی

به گزارش همشهری آنلاین، از جمله دکتر محمدرضا مخبر دزفولی؛ دبیر شورای عالی فرهنگی و دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورا با حضور در منزل استاد محمود فرشچیان با این هنرمند پیشکسوت هنرهای ایرانی گفت و گو کردند.

استاد محمود فرشچیان در این دیدار با تاکید بر توجه به هنرهای سنتی و اصیل ایرانی و نقاشی ایرانی گفت: سالهاست که نقاشی مدرن در دانشگاهها تدریس می شود اما هنرهای ایرانی و اسلامی آموزش داده نمی شود در حالی که جوانان فراوانی به هنرهای ایرانی علاقه دارند.

فرشچیان در ادامه گفت: هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی هویت دارند اما به آموزش و پژوهش آنها توجه نمی شود و مرکزی برای تحقیق درباره این هنرها در کشور وجود ندارد.

استاد فرشچیان همچنین به نقش صدا و سیما اشاره کرد و گفت: صدا و سیما می تواند خیلی بیش از گذشته در گسترش و حمایت از هنرهای ایرانی ایفای نقش کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایجاد کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون هنر و معماری برنامه ها و اقداماتی اساسی را در زمینه هنر در دستور کار خود دارد.. در این راستا هنرهای ایرانی و معماری ایرانی اسلامی که دچار بی هویتی و سردرگمی است و تاکنون اقدامات و برنامه های لازم برای سامان دادن به آنها صورت نگرفته است، در اولویت های کمیسیون هنر و معماری قرار دارند و طرح ها و برنامه های آنها در این کمیسیون دنبال می شود و در صورت لزوم با تصویب در شورا اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت ایجاد دانشکده ای برای هنرهای ایرانی با توجه به دغدغه های پیشکسوتان این رشته از جمله استاد فرشچیان گفت: تاسیس دانشکده ای برای آموزش هنرهای سنتی ایرانی و اسلامی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی پیگیری می شود و در این زمینه نظرات و راهنمایی های استادان و هنرمندان پیشکسوت از جمله استاد فرشچیان راهگشا و موثر خواهد بود.

مخبر دزفولی افزود: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری های لازم را انجام می دهد تا مقدمات برگزاری کارگاههای آموزشی هنرهای ایرانی با حضور استاد فرشچیان در موزه استاد برگزار شود.

همچنین با صدا و سیما برای توجه و پرداختن بیشتر به هنرهای ایرانی تعامل و هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این دیدار گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که تاکنون نقش محوری در رشد علمی کشور داشته است به عنوان عالی ترین مرجع فرهنگی قصد دارد نقش جدی تری را در زمینه هنر داشته باشد، به همین منظور کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است تا نیازها و ضرورت های جدی حوزه هنر که تاکنون توسط دستگاههای فرهنگی، هنری پاسخ داده نشده است، پیگیری و برنامه هایی برای انجام آنها تدوین شود.

ایمانی خوشخو با اشاره به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در راس دستگاهها و نهادهای فرهنگی قرار دارد و مصوبات این شورا قانونی و لازم الاجراست، بنابراین طرح ها و برنامه هایی که از سوی کمیسیون هنر و معماری در شورا مصوب شود، می تواند به سرعت اجرایی شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر حمایت از هنرهای ایرانی گفت: کمیسیون هنر و معماری طرحی را برای راههای علمی و عملی حمایت از هنرهای اصیل و ایرانی دنبال می کند و به این منظور تهیه پیش نویس منشور حمایت از هنرهای سنتی و ایرانی از اولویتهای کمسیون است که با جلب نظر هنرمندان پیشکسوت و استادان این رشته ارائه می شود.

کد خبر 136464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز