همشهری آنلاین: در پی پاک شدن بزرگترین نقاشی دیواری کشور در میدان فردوسی مشهد به مساحت دو هزار و 200 مترمربع با موضوع "داستان‌هایی از شاهنامه"، سخنگوی شهرداری مشهد توضیحاتی داد.

نقاشی دیواری

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، تا اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته میدان "فردوسی" به‌عنوان یکی از مهمترین میادین شهر مشهد با دیوارهای آجری بدون روکش چهره‌ای نازیبا داشت.

در این راستا مدیریت هنری شهرداری مشهد از میان هنرمندان مشهدی مسوولیت زیباسازی این میدان و پیاده‌سازی بزرگترین نقاشی کشور با موضوع شاهنامه را به تیمی به سرپرستی ندا رئوفیان سپرد که در تاریکی یکشنبه شب در اقدامی شگفت‌انگیز اداره اراضی آستان قدس رضوی به پاک کردن این نقاشی و درج "این ملک موقوفه حضرت رضا(ع ) است،" پرداخت.

علی حامدمقدم سخنگوی شهرداری مشهد با اظهار تاسف از این اقدام گفت: در دوره شهردار کنونی همواره تعاملات خوبی بین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد بوده است و اگر موانعی نیز بر سر راه بوده، شهرداری سعی در برطرف کردن آن داشته است ولی در دو شب گذشته شاهد بی‌توجهی زحمات یک ساله هنرمندان مشهدی و خسارت‌های ریالی و معنوی از سوی آستان قدس رضوی بوده‌ایم.

وی اظهارداشت: از طرفی برای این نقاشی یک سال تمام کار انجام شده و پدید آوردن چنین اثری علاوه بر هزینه‌های هنگفت و بار هنری، زمان زیادی نیز برده شده است و این در حالی است که آستان قدس رضوی در اقدامی بدون در نظر گرفتن شهرداری و کمیته مکان‌یابی شهرداری مشهد، تلویزیونی را بدون مجوز در ابتدای خیابان سجاد نصب کرده که این مغایر با قانون است.

حامد مقدم ابرازداشت: از آستان قدس به عنوان متولی معنویت و فرهنگ توقع می‌رود که در تبعیت از ضوابط و قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران پیش‌قدم باشد و اگر زمانی برای انجام فعالیتی نیازمند مجوز شهرداری است باید در این زمینه از مجرای قانونی وارد شود.

مدیر امور هنری شهرداری مشهد نیز در ادامه گفت: یکشنبه شب در اقدامی بی‌سابقه بزرگترین نقاشی دیواری کشور پاک شد که البته تمام مراحل انجام این نقاشی دیواری از ابتدا با هماهنگی آستان قدس رضوی انجام گرفته بود.

هادی مظفری اظهارداشت: این نقاشی زحمت یک ساله هنرمندانی است که ماه‌ها به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند تا بزرگترین نقاشی دیواری کشور را پدید آورند و حال جای این پرسش باقی است که چه دلیل دارد که اداره حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی یک شبه بدون توجه به این زحمات و هزینه‌های صورت گرفته تمام نقاشی را پاک کند.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر زمستان سال گذشته این سازمان چندین بار به هنرمندان اعلام کرده بود که در این نقاشی درج کنند این دیوارها و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی است که این کار انجام شد ولی در پی هر اختلاف این سازمان با شهرداری آنها اعلام داشته بودند که نقاشی پاک می‌شود.

مدیر امور هنری شهرداری مشهد گفت: اداره یادشده برروی املاک موقوفه رضوی پس از دیوار کشی از ادبیاتی چون "ملک موقوفه حضرت رضا(ع) است" و غیره استفاده می‌کند در صورتی که با این اقدام، چهره شهر را نازیبا می‌کنند.

مظفری با اشاره به توافقات صورت گرفته با آستان قدس رضوی برای انجام طرح‌های گرافیکی روی دیوارهای موقوفات ابرازداشت: در اردیبهشت ماه سال جاری طی نامه‌ای طرح پیشنهادی خود را برای اداره حفاظت از املاک و اراضی آستان قدس رضوی ارسال شد که مورد توجه آن‌ها قرار گرفت اما بعد از گذشت چند روز، متاسفانه شاهد این اتفاق ناخوشایند شدیم.

 

کد خبر 137093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز