همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ مصر اعلام کرد: تحریم نوار غزه از سوی این کشور طی یک هفته یا نهایتا 10 روز به طور کامل لغو شود.

گذرگاه رفح برای همیشه باز می‌شود

به گزارش ایسنا، نبیل العربی، در گفت‌وگو با شبکه‌ الجزیره افزود: وضعیت نوار غزه غیر انسانی است و تصمیم برای بستن گذرگاه رفح غیر اخلاقی و غیر انسانی است.

العربی تاکید کرد: طی 10 روز تصمیمی مهم و استراتژیک درباره نوار غزه و گشودن گذرگاه رفح به طور فراگیر و دائمی اتخاذ خواهیم کرد. در این راستا گام‌های مهمی برای کاهش محاصره نوار غزه برخواهیم داشت.

وی افزود: اوضاع نوار غزه به طور ریشه‌ای تغییر خواهد کرد. مصر هرگز نمی‌پذیرد که گذرگاه رفح بسته بماند، چرا که این تنها گذرگاهی است که ساکنان نوار غزه از طریق آن با جهان ارتباط دارند.

وی تاکید کرد: امنیت ملی مصر و امنیت فلسطین یکی است و ما باید یک صف واحد در رویارویی با شرایط کنونی باشیم و آنچه که در نوار غزه پیش از این رخ داده، امری ننگین و غیر قابل قبول بوده است.

وزیر امور خارجه مصر از اعراب خواست به مسئولیت‌شان در قبال مساله‌ فلسطین عمل کنند.

این وزیر مصری افزود: من تنها در جهت منافع مصر عمل می‌کنم و با دولت اشغالگر اسرائیل براساس منافع مصر تعامل خواهم داشت نه براساس دوستی.

وی تصریح کرد: آنچه که شروط تعامل با اسرائیل را مشخص می‌کند توافق نامه‌ی صلح امضا شده در 26 مارس 1979 و در کنار آن توافق نامه‌ کمپ دیوید است و امکان بازنگری در درخواست‌ها در پارلمان اسرائیل (کنست) در خصوص بررسی این توافق نامه به عنوان امری محوری وجود ندارد.

العربی در خصوص توافق نامه گاز میان مصر و رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این توافق نامه‌ی تجاری است که به وزیر نفت مربوط می‌شود و امکان تغییر آن بویژه تغییر بند بهای گاز متناسب با قیمت‌های جهانی گاز وجود دارد.

در همین حال،‌ یوسف رزقه، مشاور سیاسی دولت حماس، از اظهارات نبیل العربی مبنی بر لغو محاصره نوار غزه استقبال کرد.

دکتر یوسف رزقه در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی فلسطین تصریح کرد: ما از تصمیم رهبران جدید مصر حمایت می‌کنیم و امیدواریم که این تصمیم شکل اجرایی بگیرد و ملت فلسطین از چنگال محاصره جائرانه رهایی یابد.

وی خاطرنشان ساخت: بنده بر این باورم که امضای پیش نویس توافقنامه آشتی ملی به برادران مصری و دیگر کشورها در زمینه لغو محاصره نوار غزه کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر مصر تصمیم به لغو این محاصره بگیرد، در آن صورت سد این محاصره 100 درصد شکسته می‌شود.

کد خبر 133669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز