همشهری آنلاین: مصر معاون وزیر امور خارجه سابق خود را به طور رسمی نامزد دبیر کلی اتحادیه عرب کرد.

مصطفی الفقی

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه‌ خبری الجزیره‌، نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر در بیانیه‌ای نامزدی مصطفی الفقی، معاون وزیر امور خارجه سابق این کشور را جهت تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به سابقه دیپلماتیک و علمی الفقی، وی بهترین گزینه برای تصدی این پست در این مرحله حساس از تاریخ اتحادیه عرب است.

العربی در بیانیه خود با اشاره به اهتمام همیشگی الفقی به مسائل جهان عرب و فعالیت مشترک میان کشورهای عربی اظهار کرد: وی پیش از این پست معاونت وزارت امور خارجه در امور کشورهای عربی، نماینده دائم مصر در اتحادیه عرب بود و معاونت رئیس پارلمان عربی را برعهده داشته است.

وزیر امور خارجه مصر نسبت به تائید الفقی از سوی کشورهای عربی برای تصدی این پست ابراز اطمینان کرد و افزود:‌ انتخاب الفقی برای دبیر کلی اتحادیه عرب، مرحله تازه‌ای جهت ادامه فعال‌سازی همکاری مشترک عربی که در راس اولویت‌های مصر پس از انقلاب 25 ژانویه است، خواهد بود و موجب ادامه دستاوردهای مهم این اتحادیه در دوره دبیر کلی عمرو موسی، دبیر کل کنونی اتحادیه عرب می‌شود.

وی به نمایندگی از دولت مصر از فعالیت‌های عمرو موسی در دوران تصدی این پست تشکر کرد و افزود:‌ از اخلاص، تلاش و دستاوردهای عمرو موسی جهت حمایت از همکاری مشترک عربی تشکر می‌کنم.

از سوی دیگر مصطفی الفقی در مورد نامزدی خود جهت تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب اظهار کرد: من به ادامه نقش اتحادیه عرب و فعال‌سازی آن برای خدمت به منافع جهان عرب ایمان دارم.

وی با تاکید بر اینکه هر کدام از کشورهای عربی نیروها و شخصیت‌های مناسب جهت تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب را دارند، ابراز امیدواری کرد که کشورهای عربی از این اتحادیه حمایت کنند و نقش آن را باور کنند.

وی درباره رقابت بر سر تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب اظهار کرد: امیدوارم رقابت میان کشورهای عربی شرافتمندانه باشد تا همه این شانس را داشته باشند که این پست مهم را در دست بگیرند.

الفقی افزود:‌ رابطه‌ای تاریخی میان ملیت دبیر کل اتحادیه عرب و مقر این اتحادیه وجود دارد. در دوره انتقال مقر اتحادیه عرب به تونس یک شخصیت تونسی دبیر کل این اتحادیه شد. به جز آن مرحله، همیشه مقر اتحادیه عرب در مصر بوده و همواره یک شخصیت مصری دبیر کلی آن را برعهده داشته است که این نشانه تبعیض نیست بلکه به دلیل این است که مقر اتحادیه عرب در مصر قرار دارد.

وی در مورد ملیت دبیر کل آینده اتحادیه عرب اظهار کرد: فرقی نمی‌کند دبیر کل آینده مصری‌، سودانی‌، سوری،‌ الجزایری و یا از هر کدام از کشورهای دیگر عربی باشد چرا که این اتحادیه یک سازمان قومیتی است و همه شخصیت‌های کشورهای عربی در واقع فرزندان ملت عرب هستند.

این در حالی است که انتخاب الفقی با واکنش‌های متفاوتی در مصر روبه‌رو شده است چرا که برخی وی را لایق این پست می‌دانند اما تعدادی نیز وی را نماینده نظام سابق این کشور قلمداد می‌کنند.

گزارش‌های خبری از استقبال عربستان،‌ سوریه و اردن از نامزدی الفقی حکایت دارند.

قطر نیز پیش از این، عبدالرحمن العطیه، دبیر کل سابق شورای همکاری خلیج فارس را جهت تصدی پست دبیر کلی اتحادیه عرب نامزد کرده بود.

کد خبر 132153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز