گروه بین‌الملل: یک روز پس از تظاهرات مردم مصر در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور مقام‌های دولتی هم از تغییر ماهیت روابط قاهره با رژیم صهیونیستی در دوره پس از مبارک خبر دادند.

مصر  نبیل العربی

جمعه شب هزاران نفر از مردم مصر با تجمع در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره با محکوم کردن حملات بی‌رحمانه این رژیم به نوار غزه خواستار قطع روابط مصر با این رژیم شدند. این تظاهرات که نخستین تجمع مصری‌ها در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در طول سه دهه گذشته به حساب می‌آید پس از آن برگزار شد که حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه به بهانه حملات موشکی، کشته شدن ده‌ها فلسطینی را به‌دنبال داشت.

معترضان مصری که توانستند به نظام دیکتاتوری مبارک پایان دهند در تجمع خود به‌عنوان نخستین قدم خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره شدند. مصر در طول بیش از 30 سال حکومت مبارک روابط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشته و مبارک به‌ویژه کمک‌های فراوانی به این رژیم برای محاصره شدید نوار غزه کرد. در تجمع جمعه شب معترضان همچنین از دولت جدید مصر خواستند برای کمک به1.5  میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه مرز رفح بازگشایی و صادرات گاز به رژیم صهیونیستی متوقف شود.

منطقه مرزی رفح تنها راه رسیدن مایحتاج اولیه به ساکنان نوار غزه به حساب می‌آید اما رژیم مبارک در اکثر مواقع برای تحت فشار قرار دادن دولت منتخب فلسطین و همراهی با مقام‌های اسرائیل این مرز را بسته نگه داشت و حتی اقدام به ساخت دیواری فولادی زیر زمین برای مسدود کردن تونل‌های زیرزمینی این منطقه کرد. معترضان مصری همچنین با آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی اعلام کردند تا زمان برآورده شدن خواسته‌هایشان با وجود تدابیر شدید امنیتی در مقابل این ساختمان تحصن خواهند کرد.

به‌دنبال این تجمع کم نظیر روز گذشته نبیل العربی، وزیر امور خارجه دولت جدید مصر هم با هشدار به مقام‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد که دوران صادرات گاز ارزان و دادن امتیازهای راهبردی به این رژیم به پایان رسیده است. وزیر امور خارجه مصر همچنین در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد که توافقنامه امنیتی دو طرف در سال 1979 مورد بررسی مجدد و اصلاحات قرار خواهد گرفت. وی گفت: ما دیگر یک گنج استراتژیک برای اسرائیل مانند زمان مبارک نخواهیم بود و رفتار ما تنها براساس توافق‌ها صورت خواهد گرفت. نبیل العربی با اشاره به فروش گاز ارزان قیمت به رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم باید مابه‌التفاوت قیمت گاز را به دولت و مردم مصر پرداخت کند.

همزمان با این مسئله محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر هم با هشدار به رژیم صهیونیستی تاکید کرد که هر جنگنده‌ای که به خاک مصر حمله کند سرنگون خواهد شد. طنطاوی نسبت به هرگونه بمباران علیه اهداف داخلی در مرزهای مصر به رژیم صهیونیستی هشدار داد و اعلام کرد: درصورت نقض حریم هوایی‌مان از سوی هر جنگنده‌ای آن را هدف قرار داده و فورا آن را نابود خواهیم کرد.

تظاهرات برای محاکمه مبارک

این در حالی است که بامداد روز گذشته تظاهرات مردم مصر در میدان التحریر با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. صدها نفر از مردم با تجمع در میدان التحریر که نماد انقلاب این کشور به حساب می‌آید خواستار محاکمه حسنی مبارک شدند که حمله نظامیان مصری یک درگیری گسترده را رقم زد. ده‌ها هزار نفر از مردم مصر در این تظاهرات خواستار توجه به درخواست‌هایشان از سوی مقام‌های شورای نیروهای مسلح که قدرت را در این کشور در دست دارند، شدند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این درگیری که با حمله 300 سرباز در ساعت 3 صبح به وقت محلی شروع شد حداقل 2 نفر کشته و بیش از 15نفر دیگر زخمی شده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند که حمله نظامیان به مردم در بامداد روز گذشته خاطرات سرکوب از سوی نیروهای مبارک را برایشان زنده کرده است. گفته می‌شود صدها نفر از نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از باتوم، چماق، شلیک گاز اشک‌آور و تیر هوایی استفاده کرده‌اند.

منابع بیمارستانی با تأ‌یید کشته شدن 2 نفر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد تلفات این درگیری افزایش خواهد یافت. شورای نیروهای مسلح مصر با وجود انتشار گزارش‌های ضد ‌و نقیض از فرار مبارک اعلام کرده است وی در شرم‌الشیخ اقامت دارد و اکنون مردم مصر خواستار محاکمه و پاسخگویی وی به اتهاماتش از جمله فساد مالی و کشتار معترضان در این کشور هستند.

ارتش مصر روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان این کشور در تلاش بوده‌اند که با متفرق کردن معترضان مقررات روزانه منع آمد و شد در ساعت 2 تا 5 صبح را اجرا کنند. گفته می‌شود ده‌ها نفر از نیروهای ارتش در هنگام صدور دستور حمله به مردم به جمع معترضان در این کشور پیوسته‌اند.

مهم‌ترین خواسته کنونی مردم مصر محاکمه مبارک و مقام‌های ارشد دولت وی است که هنوز محقق نشده است. مخالفان در مصر شورای‌عالی ارتش را در هفته‌های گذشته به بازداشت‌های بی‌حساب، شکنجه زندانیان و فرار از محاکمه مقام‌های رژیم مبارک متهم کرده‌اند؛ مسئله‌ای که به‌دنبال درگیری روز گذشته می‌تواند آسیب جدی به روابط شکننده این شورا و مخالفان بزند.

کد خبر 131855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز