جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی رانندگی تهران بزرگ از پایان اعتبار آرم‌های طرح ترافیک 89 خبر داد.

سردار رحیمی رئیس پلیس راهنمایی تهران

 سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز اجرایی قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از روز شنبه ( 10 اردیبهشت) گفت: بر این اساس رانندگان متخلفی که تخلفات حادثه‌ساز داشته باشند بین 3 تا 10 نمره منفی می‌گیرند. .وی افزود: براساس قانون جدید جرایم رانندگی که از روز شنبه 10 اردیبهشت ماه سال جاری به مرحله اجرا گذاشته می‌شود چنانچه رانندگان 30 نمره منفی بگیرند در مرحله اول گواهینامه‌شان به مدت سه ماه ضبط شده، در مرحله دوم اگر 25 نمره منفی بگیرند گواهینامه‌شان به مدت شش ماه ضبط شده و در مرحله سوم اگر 20 نمره منفی بگیرند گواهینامه آنها ابطال می‌شود.

 وی در خصوص امتیازات منفی که از روز شنبه به رانندگان وسایط نقلیه شخصی متخلف داده می‌شود گفت: بر این اساس تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر بر ساعت) و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان هر کدام 10 نمره، انجام هرگونه حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ و عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک هر کدام 8 نمره، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، تجاوز درسرعت غیرمجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه ، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو و عدم رعایت مقررات حمل بار هر کدام 5 نمره، عبور از محل ممنوع و عدم رعایت حق تقدم هر کدام 4 نمره و حرکت به صورت مارپیچ، دورزدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی درسرعت بالای 60 کیلومتر بر ساعت، نقص فنی موثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه اعم از استفاده از عینک، سمعک یا تجهیزات خاص و عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه هر کدام 3 نمره منفی برای رانندگان به همراه خواهد داشت.

 رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه تعداد زیادی از ماموران پلیس راهور تهران بزرگ به تجهیزات الکترونیکی ثبت جرایم مجهز شده‌اند به ایسنا گفت: در عین حال نمره منفی رانندگان در بانک اطلاعات گواهینامه رانندگی افراد در پلیس راهور ناجا و سوابق آنها درج می‌شود و درصورتی که راننده دارای گواهینامه هوشمند باشد این سابقه در چیپ گواهینامه نیز وارد خواهد شد.

 جریمه هر ساعت 13 هزار تومان  

وی با اشاره به اینکه از روز شنبه تنها آرم‌های طرح ترافیک سال 90 معتبر بوده و آرم‌های سال 89 فاقد اعتبار هستند گفت: بر این اساس خودروهای غیرمجازی که وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد شوند هر ساعت 13 هزار تومان جریمه می‌شوند و به ازای هر بار ورود غیرمجاز به دلیل عبور از محل ممنوع 4 امتیاز منفی نیز می‌گیرند.

 رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه استفاده از کلاه ایمنی برای ترک نشین موتورسواران از شنبه اجباری است گفت: بر این اساس هم راکبان موتورسیکلت‌ها و هم ترک‌نشین آنها باید دارای کلاه ایمنی باشند که در غیر اینصورت برابر مقررات با آنها برخورد می‌شود.

تجاوز به گذرگاه عابران پیاده 20 هزار تومان جریمه به همراه دارد

 وی با تاکید بر اینکه عابران پیاده نیز مکلفند تنها از مسیرهای ویژه که به آنها اختصاص داده شده است عبور کنند خاطرنشان کرد: براساس قانون جدید هرگاه عابران پیاده به این مساله توجه نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا وارد کردن خسارات مادی و بدنی نباشد هیچ گونه مسوولیتی نخواهد داشت لذا به تمامی عابران توصیه می‌کنیم حتما از گذرگاه‌های ویژه عابر پیاده یا پل‌های عابرپیاده درسطح شهر برای تردد استفاده کنند.

 رئیس پلیس راهور تهران در عین حال تصریح کرد: رانندگان خودرو و راکبان موتورسیکلت‌ها موظفند حریم تردد عابر پیاده را رعایت کنند و حتما پشت خط عابرپیاده توقف کنند چرا که در غیر اینصورت براساس قانون جدید 200 هزار ریال جریمه خواهند شد.

 وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران نیز در تلاش است تا برای تمامی چهارراههای تهران نسبت به نصب دوربین‌های عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت حریم گذرگاه‌ عابر پیاده نصب کند که بدین ترتیب خودروهای متخلف به صورت خودکار جریمه خواهند شد.

 توقیف خودرو و معرفی رانندگان فاقد گواهینامه به دادگاه

 رئیس پلیس راهور تهران افزود: براساس قانون جدید در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی کند وسیله نقلیه وی متوقف و راننده به مراجع قضایی معرفی می‌گردد. از سوی دیگر هرگاه ظرف مدت 4 ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه متخلف جریمه مربوطه را پرداخت نکند از سوی راهنمایی رانندگی اخطاریه کتبی به مدت یک ماهه برای پرداخت جریمه به وی ابلاغ شده و در صورت پایان مهلت با اولین پرداخت ضمن ضبط گواهینامه پلاک وسیله نقلیه با زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی رانندگی توقیف خواهد شد.

 وی با تاکید بر این که شمار رانندگان متخلف در پایتخت نسبت به کل رانندگان رقم پایینی است تصریح کرد: قطعا اجرای قانون جدید در جهت صیانت از حقوق شهروندان و رانندگان قانونمند و برخورد با رانندگان متخلف است.

 رئیس پلیس راهور تهران در پایان از تمامی رانندگان و شهروندان تهرانی خواست از روز شنبه ضمن رعایت قوانین و مقررات رانندگی، پلیس را در اجرای هرچه بهتر قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی یاری کنند.

کد خبر 133661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز