گروه اقتصادی: لایحه بودجه90 با تاخیری 4ماهه و با فرازونشیب‌های بسیار، سرانجام دیروز به ایستگاه اصلی یعنی صحن علنی مجلس رسید تا مهر تایید نهایی را بگیرد و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

مجلس

به گزارش همشهری، دیروز در صحن علنی نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت با لایحه بودجه مباحث تند و جدی مطرح ساختند اما کلیات لایحه‌ای که در کمیسیون تلفیق با تغییرات زیادی مواجه شد، نهایتا به تصویب رسید تا در روزهای آینده تغییرات جدیدی را در قالب بررسی جزئیات تجربه کند. از مجموع 225نماینده حاضر در نشست عصر دیروز مجلس 149نفر رای موافق، 61نفر رای مخالف و 9نفر هم رای ممتنع به کلیات دادند. موافقان بر این اعتقاد بودند که این لایحه با رقم بالای اعتبارات عمرانی امکان توسعه و آبادانی بیشتری را فراهم خواهد کرد و از طرفی درخصوص هدفمندی یارانه‌ها نیز تدابیر مناسبی در آن گنجانده شده تا نرخ تورم حداقل افزایش را در طول سال داشته باشد.

در مقابل، مخالفان کلیات لایحه بودجه همین امر یعنی بالابودن ارقام پیش‌بینی‌شده را یکی از نقاط ضعف بزرگ این لایحه عنوان کرده و معتقد بودند که علاوه بر نبود انضباط لازم در بودجه، امکان تحقق چنین درآمدهایی در طول سال وجود نخواهد داشت.

کاهش یک‌درصدی حجم بودجه

جلسه روز گذشته مجلس با سخنرانی محمد مهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق بودجه آغاز شد. مفتح در تشریح مصوبات این کمیسیون با بیان اینکه سقف بودجه با یک درصد کاهش به 517 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در یک نگاه کلی کمیسیون تلفیق با یک درصد کاهش نسبت به لایحه پیشنهادی، بودجه را با رقم 517‌هزار میلیارد تومان تصویب کرده است.
وی افزود: در بودجه سال 90 هزینه‌های جاری 88 هزار میلیارد تومان، فعالیت‌های عمرانی 39.3 هزار میلیارد تومان و تملک دارایی‌های مالی29.8 هزار میلیارد تومان بوده است. مفتح گفت: عمده‌ترین جهت‌گیری‌های تلفیق مربوط به این موضوع بوده که بودجه سال 90 نخستین بودجه برنامه پنجم است.

دفاع قاطع از تغییر لایحه دولت

ابوترابی نیز در موافقت با لایحه بودجه، کاهش بودجه عمومی دولت و اصلاحات مربوط به بودجه نفتی را از مهم‌ترین تغییرات صورت‌گرفته در کمیسیون تلفیق خواند و گفت: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی از دیگر اقدامات خوب کمیسیون تلفیق و دولت بود. همچنین تراز عملیاتی بودجه در سال90 به حدود 18هزار میلیارد تومان رسید؛ درحالی‌که این میزان در سال89 حدود 27هزار میلیارد تومان بوده است.وی تاکید کرد: در کمیسیون تلفیق بیش از 11 هزار میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در نفت درنظر گرفته شد و وزارت نفت را مکلف کردیم 8 هزار و 500 میلیارد تومان در صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند.

کاهش2.5 درصدی بودجه جاری

غلامرضا مصباحی‌مقدم به‌عنوان یکی دیگر از موافقان لایحه بودجه به تغییرات بخش مالیات و عوارض در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه 90 برای نخستین بار درآمدها و هزینه‌های دولت نسبت به لایحه پیشنهادی در تلفیق2.5 درصد در بودجه عمومی کاهش پیدا کرده که این بر خلاف رویه هر سال است. این عضو کمیسیون تلفیق عدم‌کاهش وابستگی به نفت را یکی از نقاط ضعف این لایحه عنوان کرد و گفت: در بخش هدفمندی یارانه‌ها درآمد 62هزار میلیارد تومانی که از سوی دولت در لایحه بودجه دولت به‌عنوان درآمد هدفمندی یارانه‌ها درنظر گرفته شده بود، مبلغ بسیار زیادی است که به‌نظر من غیرقابل تحقق است. در بخش‌هایی از جلسه روز گذشته نمایندگان مجلس به بیان نظرات خود در مخالفت با لایحه مصوب کمیسیون تلفیق بودجه پرداختند.

افزایش بیکاری

علیرضا محجوب نیز به‌عنوان یکی دیگر از مخالفان لایحه بودجه با بیان اینکه بودجه 90 منجر به کاهش اشتغال می‌شود، از هدف‌گیری‌های آرمانی و بیش از توان در بخش اشتغال در این لایحه انتقاد کرد و آن را موجب هرج و مرج بیشتر و کاهش اشتغال خواند.

هشدار نسبت به تورم‌زایی بودجه

احمد توکلی به‌عنوان یکی از مخالفان با بیان اینکه هر سال لایحه دولت بیش از پیش اختیارات قوه مقننه را می‌کاهد، خاطرنشان کرد: دولت عطش شدیدی برای انتقال اختیارات مجلس به کابینه دارد و به‌نظر می‌رسد که دولت به تمرکز اختیارات مایل است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از اینکه اختیار توزیع 5هزار و 540میلیارد تومان در دست معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور است، گفت: اتکای به نفت در بودجه پیشنهادی دولت به کمیسیون، بسیار بیشتر از تحمل اقتصاد ملی است و موجب افزایش نرخ تورم خواهد شد. نماینده تهران گفت: ممکن است امسال به‌دلیل اقدام خوب دولت در مسکن مهر وجه تورمی این پدیده کمی تاخیر یابد ولی باید منتظر تورم بودجه‌ای باشیم.

کد خبر 133535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز