گروه سیاسی: کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسات خود تصمیم به حذف اعتبار شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور گرفت.

 این تصمیم بنا به گفته عباسعلی نورا یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی، به خاطر «استفاده ناصحیح از اعتبارات» اتخاذ شد.این شاید دلیل اولیه بود؛ چه اینکه نیره اخوان در روزی که کلیات بودجه سال 90 در صحن علنی بررسی می‌شد، تصمیم مجلس برای حذف بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور را در جهت جلوگیری از اقدامات موازی در عرصه سیاست خارجی دانست و عنوان کرد: این اقدام در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری بوده است با این حال دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور گفته است برای بازگشت بودجه این شورا با بسیاری از نمایندگان مجلس وارد صحبت شده‌اند اما ایرانیان مقیم کانادا هم اعلام کرده‌اند که درصورت حذف بودجه کل، هزینه‌های شورا را تقبل می‌کنند.

محمد شریف ملک‌زاده اگر چه از نگرانی بیش از 70 نماینده مجلس شورای اسلامی از حذف بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور سخن گفته است اما اتفاق نظر ترکیب 51 نفره کمیسیون تلفیق برای حذف بودجه این شورا، ظاهرا مشتی است نمونه خروار در مجلس، که رویکرد نمایندگان مجلس را درباره عملکرد این شورا نشان می‌دهد؛ چه‌اینکه این رویکرد زمانی که آبان ماه سال گذشته تنها 14 نماینده از مجموع 194 نماینده به تقاضای تحقیق و تفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور رای مخالف دادند نیز در صحن متبلور بود. حتی وقتی پس از حذف بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور جمعی از نمایندگان، تلاشی را برای تجدید رای بند مربوط به این شورا آغاز می‌کنند این درخواست با مخالف‌های گسترده در کمیسیون به رای گذاشته نمی‌شود.

محمد شریف ملک‌زاده، در حاشیه همایش مدیران فرودگاه‌های کشور در جمع خبرنگاران در تفسیر خود از حذف بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور گفته است: باید دلیل این امر از نمایندگان مجلس پرسیده شود. به گزارش ایسنا، وی درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم‌ارائه گزارش شفاف از سوی شورا، افزود: شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور سی‌دی‌هایی درباره عملکرد شورا توزیع کرده که به نمایندگانی که نتوانستند این گزارش را تحویل بگیرند ارائه می‌شود اما از همه مهم‌تر، تیم تحقیق و تفحص مجلس است که باید این شفافیت از زبان تیم تحقیق و تفحص به ملت ایران ارائه شود و بعد از این مسئله، درباره شورا تصمیم گرفته شود. این عملکرد ناشفاف یکی از دلایل حذف اعتبار شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور نیز شده است. محمد اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و یکی از نمایندگان جریان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی معتقد است ارائه گزارش شفاف در مورد عملکرد شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور از بدو تاسیس تاکنون، مانع از حذف بودجه این مرکز در کمیسیون تلفیق مجلس می‌شد.

وی می‌گوید: چنانچه شورای‌عالی ایرانیان در یک جمع بندی کامل، گزارش قابل‌قبول و کاربردی را از وضعیت فعالیت‌های صورت گرفته در این نهاد به مجلس ارائه می‌داد، شاید برخورد نمایندگان در مورد بودجه، شکل دیگری بود.هر چند ملک‌زاده ابراز امیدواری کرده است که بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در صحن علنی با پیشنهاد برخی نمایندگان، بازگردد اما اظهارنظر نیره اخوان در روزی که کلیات بودجه بررسی می‌شد، نظر برخی اعضای کمیسیون تلفیق در این باره، اخباری که از کمیته تحقیق وتفحص از شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور می‌رسد و آن رویکردی که نمایندگان مجلس شهریور ماه سال گذشته بعد از برگزاری همایش پرسرو صدای ایرانیان خارج از کشور نسبت به این شورا پیدا کردند روزنه‌های این امید را می‌بندد. همچنان‌که موسی‌الرضا ثروتی بازگشت بودجه این شورا را در صحن بعید فرض کرده است، جبار کوچکی نژاد یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق نیز می‌گوید: با توجه به رویکردی که نمایندگان درباره خانه ایرانیان و شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور داشتند بعید به‌نظر می‌رسد بودجه شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور در صحن احیا شود. موضوع هزینه‌های خانه ایرانیان که کوچکی نژاد بدان اشاره دارد معطوف به هزینه‌های فوق‌العاده‌ای است که از سوی این شورا در نمایندگی‌های خارج از کشور خرج می‌شود؛ نمایندگی‌هایی که تحت عنوان خانه ایرانیان در موازات با کنسولگری‌های ایران در کشورهای خارجی کار می‌کنند و به‌عنوان یکی از محورهای تحقیق و تفحص اخیر مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده و در قالب یک پرسش آمده است: اقدامات موازی این شورا با وزارت امور خارجه چرا انجام می‌شود؟

شائبه موازی‌کاری وجود دارد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: عملکرد این شورا در سال گذشته نه در راستای سیاست‌های کلی وزارت امور خارجه بوده و شائبه موازی کاری را به میان آورده است؛حتی به روند ارتباطات نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور هم آسیب زده است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر پیشنهادی در این باره مطرح شود نمایندگان اعتبارات این شورا را در دل اعتبارات وزارت خارجه قرار می‌دهند تا درباره هزینه کردش نظارت داشته باشند.

کد خبر 133630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز