این روزها نمایندگان قوای مقننه و مجریه در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی نهایی لایحه بودجه هستند و احتمال می‌رود این لایحه به‌منظور تصویب نهایی تا فردا به صحن علنی مجلس فرستاده شود.

 علی اصغر یوسف نژاد

درمورد آخرین تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق با علی اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • لایحه بودجه هم‌اکنون در چه مرحله‌ای به سر می‌برد و چه زمانی را برای ارائه آن به صحن علنی مجلس پیش‌بینی می‌کنید؟

در حال حاضر نمایندگان در کمیسیون تلفیق، کار بررسی بخش‌های درآمدی بودجه را به اتمام رسانده‌اند و احتمالا این لایحه فردا برای بررسی و تصویب نهایی به صحن علنی مجلس بیاید. البته پس از تصویب در صحن علنی نیز باید منتظر رأی شورای نگهبان بود و درصورت موافقت این شورا با لایحه مصوب مجلس، قانون بودجه سال 1390 به دولت ابلاغ خواهد شد.

  • مهم‌ترین تغییراتی که در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق صورت گرفت، چه مواردی بود؟

در این کمیسیون نمایندگان تأکید ویژه‌ای بر تنظیم بودجه با ارقام واقعی و قابل دستیابی داشتند و به همین منظور ارقام درآمدی را با دقت مورد ارزیابی قرار دادند و به این نتیجه رسیدیم که 9 هزار و 800 میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده توسط دولت از محل بخشی از واگذاری‌ها و نیز برخی درآمدهای مالیاتی و نفتی واقعی نیست و باید از بودجه حذف شود. البته احتمالا به همین میزان نیز هزینه‌های دولت کاهش یابد.

  • یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل لایحه بودجه 90 رقم درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها بود. در مورد این رقم در نهایت چه تصمیمی اتخاذ شد؟

پس از بحث‌های کارشناسی بین نمایندگان دولت و مجلس، پیشنهاد دولت درخصوص این رقم یعنی 62 هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. برخی از نمایندگان عنوان می‌کردند که رقم درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها به 62هزار میلیارد تومان مستلزم افزایش نرخ برخی از حامل‌های انرژی است.

  • این مسئله در کمیسیون تلفیق به چه صورت مورد بحث و بررسی قرار گرفت؟

البته احتمال افزایش قیمت برخی از حامل‌های انرژی در سال‌جاری وجود دارد اما به هر حال دولت نیز این منابع را به‌منظور جبران هزینه‌های خانوارها، تولیدات و صنایع و نیز خود دولت اختصاص خواهد داد.

  • فکر می‌کنید با تغییرات انجام‌شده در لایحه بودجه، نظر دولت تامین شده باشد؟

در تمام مباحث و تغییرات، نماینده دولت حضور داشته و از این طریق نظر مساعد دولت نیز تأمین شده است. البته در بسیاری از موارد نیز بررسی‌های تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس برای تصمیم‌گیری‌ها راهگشا بوده است.

  • هر ساله یکی از بحث‌های اصلی در جریان تصویب لوایح بودجه، بحث قیمت نفت و سهم آن در درآمدهای دولت است. در بودجه سال 90، دولت و مجلس چه فکری برای این قیمت و درآمدهای حاصل از فروش نفت در طول سال کرده اند؟

قیمت نفت در این بودجه در حدود بشکه‌ای 80 دلار درنظر گرفته شده که طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید 20 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در طول سال رقمی در حدود 13 تا 14 میلیارد دلار به منابع این صندوق اضافه شود.

کد خبر 132629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز