چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

پس از آنکه کار بررسی لایحه بودجه 90 در اسفندماه سال گذشته به پایان نرسید و تنخواهی برای مخارج 2 ماه به دولت داده شد، نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق ادامه مباحث خود پیرامون لایحه بودجه 90 را از روزهای ابتدایی سال‌جاری از سرگرفتند.

محمدحسین‌فرهنگی

هر چند که انتقاداتی نسبت به روند سریع بررسی این لایحه وجود داشت اما موضوع وضعیت وزارتخانه‌های درحال ادغام در بودجه مبهم است. در این ارتباط با محمدحسین‌فرهنگی یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه گفت‌وگو کردیم.

  • در حال حاضر کار بررسی لایحه بودجه به کجا رسیده و آیا فکر می‌کنید که این لایحه از هفته آینده در صحن علنی بررسی شود یا خیر؟

این لایحه هم‌اکنون در حال نهایی شدن است و به‌نظرم از روز یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • یکی از تغییراتی که موجب شد تا بخش قابل توجهی از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در لایحه بودجه کم شود، ممانعت از برداشت از حساب ذخیره ارزی بود. در این مورد عملکرد کمیسیون تلفیق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبق قانون برنامه نباید تعهدات جدیدی بر تعهدات فعلی حساب ذخیره ارزی اضافه شود. این در حالی است که دولت بخشی از درآمدهای خود را در سال 90 از این محل پیش‌بینی کرده بود. مجلس نیز طبق قانون با این مسئله مخالفت کرد و تقریبا بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت از این محل را حذف کرد.

  • آیا تغییراتی که در حال حاضر یا براساس قانون و یا به صلاحدید دولت در حال انجام در بدنه دولت است و موجب تشکیل وزارتخانه‌های جدید یا ادغام آنها می‌شود، در لایحه بودجه لحاظ شده است؟

این اقدام تنها در مورد وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته و بودجه این دو نهاد با هم ادغام و ردیف بودجه آنها اصلاح شده است اما در مورد بقیه وزارتخانه‌هایی که در حال ادغام با یکدیگر هستند باید منتظر ماند و زمانی که این تغییرات جنبه عملی به‌خود گرفت وارد عمل شد. مجلس پس از نهایی شدن ادغام این وزارتخانه‌ها برای اصلاح ردیف بودجه آنها اقدام خواهد کرد.

  • در فرایند بررسی لایحه بودجه و تغییراتی که در آن اعمال شد، کمیسیون تلفیق تا چه حد نظرات دولت را تأمین کرد؟

خوشبختانه مجلس و دولت در این پروسه هماهنگی مناسب و خوبی با یکدیگر داشتند و در این لایحه نظرات 2 قوه تأمین شده است اما باید توجه داشت که این هماهنگی به معنای جلب رضایت صددرصدی نیست؛ بلکه به معنای تعامل سازنده و ارتباطات مستمر در جلسات کمیسیون تلفیق بین نمایندگان دولت و مجلس است. 

کد خبر 132967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز