گروه اقتصادی: نمایندگان در اقدامی پیش‌بینی‌نشده و البته نادر نسبت به دوره‌های پیشین مجلس، با افزایش پایه قیمت نفت از 80 دلار پیشنهادی دولت به81.5 دلار، به افزایش وابستگی بودجه به نفت رای دادند.

مجلس

به گزارش همشهری، در لایحه بودجه دولت قیمت نفت 80 دلار پیش‌بینی شده بود که همان زمان هم مورد انتقاد جدی کارشناسان اقتصادی واقع شد اما در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر نفت 80 دلاری در بودجه 90 رای آورد. این گزارش می‌افزاید: تصویب نفت 81.5  دلاری در بودجه سال‌جاری همگان را به تأمل واداشت و غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در واکنشی اعتراض‌آمیز گفت: «انالله و انا الیه راجعون!»پیشنهاد1.5  دلاری قیمت نفت در بودجه سال 90 را حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرده بود.

رابطه مالی دولت و وزارت نفت

این گزارش می‌افزاید: نمایندگان مجلس که چند روز پیش به کلیات اصلاح قانون نفت و گاز رأی داده بودند و زمینه‌های ایجاد ثبات در رابطه دولت و نفت در بودجه را فراهم کرده بودند، روز گذشته به بررسی رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت در سال‌آینده پرداختند و تصویب کردند:14.5  درصد از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) صادراتی و مبالغ واریزی نفتی وابسته خوراک پالایشگاه‌های داخلی و میعانات گازی تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها به‌عنوان سهم آن شرکت صرف مصارف سرمایه‌ای و بازپرداخت قراردادهای بیع متقابل شرکت‌های یادشده ‌شود. با رای مجلس وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است معادل85.5 درصد بقیه ارزش درآمدهای ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی را به خزانه واریز کند.

همچنین قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت در هر محموله و برای نفت تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی و مجتمع‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها 95 درصد متوسط بهای محموله‌های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی است.مجلس همچنین وزارت نفت را مکلف کرد: تمامی منابع و دریافت‌های حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی را به هر صورت، پس از کسب بازپرداخت‌های بیع متقابل، بلافاصله به‌طور مستقیم از طریق بانک مرکزی به حساب‌های مربوطه در خزانه‌داری کل کشور واریز کند.با تصویب مجلس، در سال‌جاری هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن‌های روستایی رایگان محاسبه ‌شود.

برداشت نفتی‌ها از صندوق توسعه ملی ممنوع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه بررسی‌های خود با حذف بخشی از لایحه بودجه امسال اجازه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای بخش‌های بالادستی وزارت نفت را ندادند. نمایندگان مجلس در جلسه دیروز مجلس که به بررسی درآمدهای لایحه بودجه 90 کل کشور اختصاص داشت، دولت را موظف کردند که بابت حقوق، رد دیون و مطالبات ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا و کارکنان دولت از محل واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یا واگذاری آن اموال یا از محل وجوه حاصل از فروش آنها و یا از محل صرفه‌جویی اجرای بودجه اقدام کند. همچنین دولت می‌تواند درآمد 101 هزار میلیارد ریالی از واگذاری سهام قابل واگذاری متعلق به دولت و فروش و واگذاری اموال و دارایی‌های طرح‌های نیمه‌تمام و خاتمه‌یافته و همچنین فروش سهام شرکت سهامی راه‌آهن را در سال 90 کسب کنند. نمایندگان مجلس همچنین سقف معافیت مالیاتی برای سال 90 را مبلغ 58 میلیون و 200 هزار ریال در سال تعیین کردند.

کد خبر 133628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز