همشهری آنلاین: عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید خودرو ایران خودرو در تبریز روز شنبه 23 دی آغاز شد.

به گزارش ستاد خبری شرکت ایران خودرو ،منوچهرمنطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درمراسم آغاز عملیات اجرایی احداث سایت ایران خودرو تبریز ضمن تشریح اهمیت و اهداف این پروژه گفت: کارخانه بزرگ تولید خودرو تبریز، عیدی بزرگ گروه صنعتی ایران خودرو به مردم شریف خطه آذربایجان است.

وی افزود: مشارکت بخش خصوصی و تمرکززدایی از طریق احداث کارخانجات فرعی در نقاط مناسب کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی افزود: لازمه جهانی شدن ایران خودرو توسعه و حمایت از قطعه سازی و احداث سایت های فرعی در نقاط مختلف کشور با مشارکت بخش خصوصی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: توسعه صنعت قطعه سازی درکشور تا دو میلیون خودرو و رسیدن به حجم صادرات 10 میلیارد دلاری طی 10 سال آینده با مشارکت بخش خصوصی از برنامه های گروه صنعتی ایران خودرو به منظور حضور در عرصه رقابت جهانی و حفظ و توسعه کمی و کیفی تولیدات در بازار های داخلی و گسترش سایت های تولیدی در خارج از مرزها تا سال 1390 است.

منطقی سهم بازار داخلی از حجم تولیدات خودرو و قطعه را تا سال 1390 به ترتیب یک میلیون خودرو و برای تامین نیازهای داخلی یک میلیون قطعه خودرو برای صادرات به صورت قطعه یا محصول اعلام کرد.

وی همچنین سهم صادرات از قطعه تولیدی در دومین برنامه استراتژیک شرکت معادل هشت میلیارد دلار و سهم بازار داخلی را دو میلیارد دلار ذکر کرد.

مدیر عامل ایران خودرو دلایل انتخاب تبریز برای ایجاد سومین کارخانه خودروسازی کشور را قابلیت مناسب آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعتی کشور و سابقه دیرینه آن در صنعت قطعه سازی عنوان کرد و گفت: بیش از 370 واحد قطعه مجموعه ساز دراین استان فعالیت دارند و از نظر رتبه در میان شرکت های طرف قرارداد ساپکو در ردیف ششم و امکان ارتقاء این رتبه وجود دارد.

منطقی اجرای این پروژه را از نظر ایجاد فرصت های شغلی جدید و راه اندازی مراکز تولید زود بازده برای مردم آذربایجان مهم خواند.

وی استراتژی اصلی احداث سایت تبریز را انتقال دانش و مهارت های فنی طی یک دوره مشخص به این سایت و توسعه کیفی صنعت قطعه سازی با محوریت محصولات ایران خودرو و تمرکز محصولات جدید با فن آوری روز برای انواع وانت توصیف کرد.

یادآور می شود، فاز اول پروژه ایران خودرو تبریز با مشارکت بخش خصوصی به نسبت 51 درصد سهم ایران خودرو و 49 درصد سهم بخش خصوصی در زمینی به مساحت 14 هکتار با ظرفیت 16 خودرو در ساعت در پاییز 86 به بهره برداری خواهد رسید.

با بهره برداری کامل این پروژه در پاییز، در سال 87 اشتغال نزدیک سه هزار نفر به صورت مستقیم حاصل خواهد شد ضمن آن که تبریز بنا به مو قعیت خود به یک پایگاه بزرگ صادرات قطعه و خودرو در منطقه تبدیل می شود.

نخستین تجربه بخش خصوصی در صنعت خودرو کشور

 همچنین نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در سخنانی آغار عملیات اجرایی ایران خودرو تبریز را موجب دلگرمی مردم منطقه برای کاهش معضل بیکاری و رونق اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: این استان قابلیت های کشاورزی، اقتصادی زیادی دارد که با تداوم این پروژه امکان رشد و توسعه بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به سیاست های واگذاری امور به بخش خصوصی به عنوان سیاستی که مورد توجه نظام است،گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه ایران خودرو گامی در جهت تحقق این سیاست است که امیدواریم با مدیریت صحیح، امکان بهره گیری مناسب از توان بخش خصوصی فراهم شود.

رحمانی نماینده مردم آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی پروژه ایران خودرو تبریز را یک واقعه تاریخی برای صنعت استان توصیف کرد و با اظهار خرسندی از تحقق آرزوی دیرینه مردم منطقه گفت: این پروژه از جهات مختلف دارای توجیه اقتصادی بوده و آثار بزرگ آن موجب فعال شدن ظرفیت های استان خواهد شد.

وی گفت: وجود بنگاههای اقتصادی و کارگاههای صنعتی بزرگ، کوچک و موقعیت جغرافیایی استان موجب شده است ، این استان به یک قطب صنعتی و جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل شود.


نماینده مردم آذرشهر، اسکو تصریح کرد: سود سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه موجب دلگرمی صاحبان سرمایه برای فعال کردن ظرفیت های صنعتی کشور خواهد بود که اصولا نباید به بودجه های دولتی اتکا داشت، بلکه باید از سرمایه های خصوصی استقبال و زمینه حضور آنان را مهیا نمود.

دانشیان نماینده مدیر عامل در پروژه ایران خودرو تبریز گفت: حضور بخش خصوصی در این پروژه نخستین تجربه در توسعه صنعت خودروسازی کشور است و از این لحاظ امتیاز منحصر به فرد این پروژه تلقی می شود.

معمار زاده استاندار آذربایجان شرقی گفت: در ده سال اخیر رنسانسی در صنعت خودروسازی رخ داده که موجب شده شرکتهای ایرانی با غولهای صنعت خودروسازی دنیا رقابت کنند که امیدواریم با تلاش تمام مسوولان صنعت خودرو به جایگاه مناسبی در عرصه بین المللی دست یابد.

وی آغاز عملیات اجرایی ایران خودرو تبریز را یک رخداد مهم در توسعه صنعت خودرو به استانها اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد که سهم قطعه سازی این استان نسبت به گذشته افزایش یابد.

کد خبر 13216

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز